Abstract:
برگزاری سمینار چند مدرس از کشورهای استرالیا و تایلند مسائل و موضوعات مربوط به چند رسانهایها،اینترنت،شبکههای اطلاعرسانی و نحوه استفاده از آنها در 2Lامر آموزش در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را تشریح کردند. شرکتکنندگان همچنین در طول برگزاری جلسات گوناگون سمینار، مقالههای تحقیقی خود را با عنوان گزارش کشوری4که قبل از شروع سمینار به سازمان بهرهوری آسیا در توکیو و نیز دبیرخانه سمینار در بانکوک ارسال کرده بودند ارائه نمودند و پس از هر سخنرانی به پرسشهای حاضران در مورد مباحث طرح شده در مقاله پاسخ گفتند. آنچه در پی میآید گزیدهای از مسائل و موضوعات طرح شده در سمینار است که از سوی نماینده مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه در اجلاس مذکور تهیه شده است.
Machine summary:
"اگر از یکسو شاخص ارتباطات و توسعهء آن را،میزان ضریب نفوذ تلفن32 استفاده از مطبوعات،کتاب و کتابخانه و پیشرفت و گسترش وسایل ارتباط جمعی مانند مخابرات،رادیو و تلویزیون، ماهواره،شبکههای اطلاعرسانی و به طور کلی چند رسانهایها و نحوه استفاده از منابع فوق و نیز تعداد متخصصان و محققان و دانشجویان و سرمایهگذاریهای انجام شده در بخش تحقیق بدانیم،آنگاه به رابطه تعاملی و الگوی عصر صنعت51 مکان و زمان @کلاس«دربسته» @مدرسه با مکان ثابت @گروههای کلاسی مجزا از هم @برنامههای زمانبندی شده کلاسی انعطافناپذیر @مدرسه فقط برای استفاده دانشآموزان و معلمها @فنآوریهای محدود به فضای مدرسه دانشآموزان @دانشآموزان به عنوان ظروف خالی کنشپذیر @دانشآموزان به عنوان مصرفکنندگان اطلاعات @یادگیرندگان منزوی @روشهای یادگیری یکسانشده معلمان @تخصص معلمان بر پایه آموزش محتوای و رودرو @آموزش قبل از خدمت معلمان به عنوان دورهء اصلی ارتقا تخصص @معلمان جریان اصلی آموزشاند @معلمان به تنهایی کار میکنند محتوا و فرآیند برنامهء آموزشی @تأکید بر محتوای آموزشی و ورودیها @محتوای آموزشی توسط معلم مشخص میگردد @بافت و متن مصنوعی و منزوی برنامه آموزشی @تفوق موضوعی متن @یادگیری کنشپذیر @آموزش تک روشی @فرآیندهای ارزشیابی یکسان شده رسانهها در خدمت آموزش @تک رسانه برای آموزش @فنآوری اطلاعاتی مجزا در آزمایشگاه @فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطی61شامل یکسری فعالیت و مهارتها میباشد.
اما مهمترین سؤالات و مسایلی که اکثر نمایندگان کشورهای دعوت شده آسیایی در نهایت مطرح کردند این بود که با وجود کمبودها و مسایل زیرساختی همچون ضعف تسهیلات مخابراتی که شالوده و بنیان فنآوری چند رسانهای است و نیز گرانی و کمبود دستگاههای کامپیوتری، عدم وجود متخصصین فنی و طراحی، مشکلات توجیه مدیریتهای سطوح بالا برای تهیه و اجرای زیرساختهای لازمه، پایین بودن آموزش کامپیوتر،هزینههای بالای استفاده از اینترنت و نرمافزارها و سخت افزارهای لازمه،عدم حمایت مالی دولتها،ضعف تکنولوژیک دولتها، عدم وجود خطمشیهای روشن در خصوص داشتن فنآوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و غیره،کشورهای آسیایی چگونه و اصولا از چه زمانی میتوانند به فنآوری چند رسانهایها در آموزش به طور اعم و آموزش و ارتقای بهرهوری به طور اخص دست یابند."