Abstract:
نابسامانیهایی که عصر ارتباطات در«فرهنگ ملی»کشورها ایجاد کرده،ضرورت تدوین سیاست فرهنگی را برای کشورهای در حال توسعه،به یک «ضرورت ملی»و یا مهمتر از آن یک«نیاز حیاتی» تبدیل کرده است. تجربهء بسیاری از کشورهای در حال توسعه در سالهای اخیر نشان داده است که هرگونه سیاستگزاری و اجرا در زمینهء مسائل مربوط به«فرهنگ»و «ارتباطات»بدون شناخت مبتنی بر یافتههای تحقیقاتی و علمی،محکوم به شکست است. نویسندهء این مقاله با تأکید بر ضرورت حفظ و حراست از فرهنگ ملی،دینی و تاریخی،معتقد است قوت یا ضعف فرهنگها بیشتر تابع نیروی وسایل ارتباطی اشاعهدهنده آنهاست و وفاداری به سنتها و گنجینههای مضامین آن قادر است ما را از آسیب مهاجمان مصون بدارد.
Machine summary:
"جامعهشناسی:فرهنگ در رویارویی با سلطهء ارتباطی سعید پورعلی نابسامانیهایی که عصر ارتباطات در«فرهنگ ملی»کشورها ایجاد کرده،ضرورت تدوین سیاست فرهنگی را برای کشورهای در حال توسعه،به یک «ضرورت ملی»و یا مهمتر از آن یک«نیاز حیاتی» تبدیل کرده است.
در بخشی از گزارش مجمع جهانی یونسکو در تهران به این مورد اشاره شده است:«قوت یا ضعف فرهنگها کمتر موقوف به قدرت و ضعف ارزشهای سازندهء آنها و بیشتر تابع نیروی وسایل ارتباطی اشاعهدهندهء آنهاست.
بخشی از تأثیرات این سیاست فرهنگی در ابعاد گوناگون عبارتند از: الف)سست شدن بنیانهای خانواده؛ ب)بروز پدیدهء خانوادهء هستهای[محدود و در بسته]؛ پ)شهرگرایی و نابودی کشاورزی؛ ت)تحول زندگی روستایی؛ ث)ایجاد فاصلهء امکاناتی بین شهر و روستا؛ ج)رشد خوشنشینی و حاشیهنشینی پیرامون شهرها؛ چ)ایجاد تنش بین شهری و روستایی و در نهایت کینهورزی این دو نسبت به یکدیگر؛ ح)رشد روابط ماشینی و غیر انسانی بین شهروندان؛ خ)دگرگون کردن موقعیتهای اجتماعی و نقشها؛ د)ظهور روشنفکران به عنوان یک گروه برگزیده که دارای خصلتهای مشخصی هستند.
خصلت بارز این گروه،از خود بیگانگی و عدم (به تصویر صفحه مراجعه شود) وابستگی شدید به تولیدات فرهنگی خارج و فاسد،انحصار وسایل ارتباطی جمعی در ید قدرت شرکتهای چندملیتی و سعی در نهادی کردن ارزشهای جوامع غربی،از واقعیتی مخوف و فرهنگستیز،حکایت میکند.
01 وظیفهء ما در قبال این سیاستهای فرهنگی چیست؟آیا باید پیشاپیش تیر خلاص را به فرهنگهای ملی و منطقهای و بومی بزنیم؟آیا نطفههای مقاومت در این فرهنگها وجود دارد، با تسلیم،چه عناصری را از دست میدهیم؟ سیاست صحیح و مبتنی بر شناخت دارای چه خصوصیاتی است؟سابقهء تاریخی این فرهنگها،خصوصا،فرهنگ ایرانی-اسلامی چه میگوید؟و...
آرای اخلاقی مردم کشورهای در حال توسعه و مسلمان،ریشه در فرهنگ دینی و ملی آنها دارد و دگرگونی و تحول در این آرا مشروط بر دگرگونی و تحول در فرهنگ پشتوانه و عناصر آن است."