Abstract:
ارتباطات را نمیتوان از بستر فرهنگی و اجتماعی آن خارج ساخت و به عبارت دقیقتر بدون توجه به نظامهای ارزشی،بحث و بررسی دربارهء ارتباطات و جایگاه و موقعیت آن در جوامع مختلف بینتیجه یا به دور از واقعیت خواهد بود. نوشتهء حاضر با ارائه برخی تعریفها که از «ارتباطات»ارائه شده است،دیدگاهها و نظریههای مطرح دربارهء رابطهء فرهنگ و وسایل ارتباط جمعی را مورد اشاره قرار داده و با تأکید براینکه بررسی در زمینههای مختلف ارتباطات جمعی باید باتوجهبه مسائل ملی و نظام ارزشی کشور صورت گیرد پرسشهایی را مطرح ساخته است. پرسشهای مطرحشده در این نوشتار میتواند به عنوان پیشزمینههایی برای تحقیق،دانشجویان و محققان را در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی مرتبط با وسایل ارتباط جمعی راهنما باشد.
Machine summary:
"نوشتهء حاضر با ارائه برخی تعریفها که از «ارتباطات»ارائه شده است،دیدگاهها و نظریههای مطرح دربارهء رابطهء فرهنگ و وسایل ارتباط جمعی را مورد اشاره قرار داده و با تأکید براینکه بررسی در زمینههای مختلف ارتباطات جمعی باید باتوجهبه مسائل ملی و نظام ارزشی کشور صورت گیرد پرسشهایی را مطرح ساخته است.
رویهمرفته، صاحبنظران این دیدگاه،تحلیل خود از فرهنگ و وسایل ارتباط جمعی را براین پایه قرار میدهند که نظرهای حاکم بر جامعه همان نظرهای طبقه حاکم بر جامعه است و طبقهای که قدرت مادی را در اختیار دارد،دارای قدرت معنوی و فرهنگی نیز هست.
اگر راه اغراق را نپیمائیم و نقش و اهمیت و کارکرد مطبوعات را بیش از اندازه واقعی آن جلوه ندهیم بدون شک باید بگوییم که مطبوعات در شکل دادن به افکار عمومی،هدایت و جهتدهی مردم، تصویرسازی ذهنی و قالبی در مردم، اطلاعرسانی و خبررسانی،بالا بردن آگاهی جامعه،گذراندن اوقات فراغت و هزاران کارکرد بزرگ و کوچک مثبت و منفی دیگر در جامعه، نقش بزرگی بر عهده دارند و بههرحال در تمامی سطوح اجتماعی بر فرهنگ جامعه تأثیر میگذارند و بدان شکل میدهند و همچنین از آن رنگ و شکل میگیرند.
وضعیت میزان،تعداد،قالب،کیفیت و انواع مطبوعات خارجی در کشور چگونه است؟چه کنترلی بر روی آنها صورت میگیرد؟ اثرهای مثبت و منفی آنها کدام است؟و چگونه میتوان از آن بهرهبرداری مطلوب کرد؟ رادیو تلویزیون وسایل ارتباط جمعی،دارای دامنه و وسعت کاربرد بسیار گسترده و متنوع هستند که میتوانند بر تمامی زمینههای حیات اجتماعی تأثیر بگذارند.
مکانیزم کنترل و ارزیابی برنامههای تولیدی،برنامههای خریداریشده و پخش صداوسیما کدام است؟ از نظر کمی میزان تولید پیام برای کل جامعه برای هریک از دو رسانه چقدر باید باشد؟چرا؟ 4."