Abstract:
شعار تبلیغاتی،به عنوان یکی از عناصر تشکیلدهندهء آگهی،نقش مهمی در برقرار کردن یا تداوم بخشیدن به رابطهء مخاطب با آگهی دارد.این شعار میتواند یک عبارت موزون و آهنگین، یک پرسش ساده و یا حتی فقط یک کلمه یا نام باشد.یک شعار تبلیغاتی که خوب طراحی شده باشد-حتی اگر فقط یک کلمه باشد-تا سالها بعد از خروج کالای مربوطه از گردونهء تولید و مصرف نیز حضور خود را در ذهن مخاطب، حفظ خواهد کرد و این به معنای توفیق تولیدکنندهء تبلیغ در ایجاد رابطهای محکم با مخاطب و مصرفکننده است. شعارهایی که در آگهیهای چاپی یا رادیو تلویزیونی مورد استفاده قرار میگیرند،معمولا توسط متخصصان با 2Lتجربه،ابداع و تولید میشوند،یا علی القاعده باید اینچنین باشند! آنچه در ادامه میخوانید برگرفته شده از مطالعهای است که روی شعارهای تبلیغات تجاری کار شده در روزنامه همشهری طی سالهای 72 تا 76 انجام شده است. نویسنده در مقدمهء مطالعهء خود هدف از تألیف این مجموعه را آشنایی تبلیغ گران با گسترهای از شعارهای تبلیغاتی و امکان مقایسه و تحلیل آنها و همچنین ایجاد مرجعی برای شعارسازی تبلیغاتی ذکرکرده است. به عقیدهء نویسنده،اطلاع از سابقهء نسبی شعارهای مرتبط و موازی،مانع از تولید شعارهای تکراری خواهد شد. معیارهای انتخاب شعارها از سوی نویسنده،شش مورد زیر عنوان شده 3Lاست: نوآوری،رسایی و شیوایی،ابعاد کاربردی،کوتاهی،وضوح،جملهبندی و نصر اصولی. تحقیق یاد شده در 9 فصل تنظیم شده و آنچه در ادامه آمده است بخشهایی از فصل هشتم(شعارهای تبلیغات تجاری پرسشی/سؤال برانگیز/تعجبآور،تمثیلی/ غیرمستقیم،صمیمی/محاورهای/ موزون(شاعرانه)و فصل نهم (شعارهای تبلیغات تجاری مبهم/ نارسا/خنثی،اغراقانگیز/متکبرانه، آمرانه/تحقیرآمیز/موهن/منتگذار) است. برای پرهیز از طولانی شدن مطلب، از درج تاریخ چاپ آگهیهای موردنظر، خودداری شده است.
Machine summary:
"یک شعار تبلیغاتی که خوب طراحی شده باشد-حتی اگر فقط یک کلمه باشد-تا سالها بعد از خروج کالای مربوطه از گردونهء تولید و مصرف نیز حضور خود را در ذهن مخاطب، حفظ خواهد کرد و این به معنای توفیق تولیدکنندهء تبلیغ در ایجاد رابطهای محکم با مخاطب و مصرفکننده است.
نویسنده در مقدمهء مطالعهء خود هدف از تألیف این مجموعه را آشنایی تبلیغ گران با گسترهای از شعارهای تبلیغاتی و امکان مقایسه و تحلیل آنها و همچنین ایجاد مرجعی برای شعارسازی تبلیغاتی ذکرکرده است.
تحقیق یاد شده در 9 فصل تنظیم شده و آنچه در ادامه آمده است بخشهایی از فصل هشتم(شعارهای تبلیغات تجاری پرسشی/سؤال برانگیز/تعجبآور،تمثیلی/ غیرمستقیم،صمیمی/محاورهای/ موزون(شاعرانه)و فصل نهم (شعارهای تبلیغات تجاری مبهم/ نارسا/خنثی،اغراقانگیز/متکبرانه، آمرانه/تحقیرآمیز/موهن/منتگذار) است.
کدام فروشگاه را میشناسید که کالای شما را بدون واسطه در اختیار خریدار قرار دهد؟ 02.
کدام فروشگاه را میشناسید که کالای شما را به بهترین وجه ارائه کند؟ 12.
خواندن این آگهی جان شما را نجات خواهد داد 33.
4. این نام نیک است که میماند 5.
ما آگهی میدهیم/تبلیغ تجاری نمیکنیم/شما نیز آگاهانه انتخاب کنید 23.
از صبحگاه تا شامگاه با (به تصویر صفحه مراجعه شود) محصولات پگاه 92.
9. نیک کالا دیگر فقط یک محصول نیست،یک بینش است مشخصات آگهی،نام آگهی دهنده 1.
برای ما سلامتی و رضایت شما از همهچیز مهمتر است 3.
همه کارکنان ما نیک کالا را از آن خود میدانند،شاید به همین دلیل است که کیفیت ما بیرقیب مانده مشخصات آگهی-نام آگهیدهنده 1.
معرفی کنید!اگر تولیدکننده واقعی کامپیوتر در ایران غیر از سیما آوا میشناسید 32."