Abstract:
هدف مقاله حاضر، بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش شهرستان سمنان میباشد. نوع پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران و معاونان مدارس دخترانه و پسرانه در مقاطع ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی در سطح دولتی بوده است و جمعیتی بالغ بر 186 نفر را در بر میگیرد. حجم نمونه آماری مورد نیاز به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر اساس جدول نمونهگیری مورگان تعیین شد. برای گردآوری دادهها، در این پژوهش از دو پرسشنامه فرهنگ سازمانی کامرون و کویین و مدیریت دانش شرون لاوسون استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون، آزمون t و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شده است. نتیجه آزمون فرضیه اصلی این پژوهش حاکی از آن است که بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج آزمون سایر فرضیات بیانگر آن است که بین همه انواع فرهنگ سازمانی (قبیله، سلسلهمراتب، بازار، وضعیتسالار) و مدیریت دانش رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. به طور کلی طی نتایج تحلیل رگرسیون در گام اول مولفه فرهنگ سازمانی وضعیتسالار، وارد معادله رگرسیون شده است و 58 درصد از تغییرات مدیریت دانش را تبیین میکند. در گام دوم فرهنگ سازمانی قبیله به معادله اضافه شده است و به طور همزمان نزدیک به 60 درصد از تغییرات مدیریت دانش را تبیین میکنند. در نتیجه میتوان گفت که فرهنگ سازمانی یکی از مهمترین ابزارهای استقرار و اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش در سازمانها محسوب میشود. تغییر در فرهنگ سازمانی به منظور استقرار مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش باید به نحوی باشد که بیشتر، فرهنگ سازمانی وضعیتسالار و فرهنگ سازمانی قبیله نسبت به سایر فرهنگها مورد توجه قرار گیرد
Machine summary:
"نتیجه آزمون فرضیه اصلی این پژوهش حاکی از آن است که بین فرهنگ سازمانیو مدیریت دانش رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
شکل شماره(1)-مدل مفهومی پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) 3-فرضیههای پژوهش فرضیه اصلی:بین فرهنگ سازمانی ومدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورششهرستان سمنان رابطه وجود دارد.
جدول شمار(1)-همبستگی بین فرهنگسازمانی و مدیریت دانش (به تصویر صفحه مراجعه شود)همان طور که در جدول شماره(1)نشانمیدهد،بین فرهنگ سازمانی و مدیریتدانش با 99 درصد اطمینان )100/0-p( رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
جدول شماره(3)-همبستگی بین فرهنگوضعیت سالار و مدیریت دانش (به تصویر صفحه مراجعه شود)همان طور که جدول شمار(3)نشانمیدهد،بین فرهنگ وضعیت سالار و مدیریتدانش با 99 درصد اطمینان )100/0-p( رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
بنابراین فرهنگ سازمانی موجود بهعنوان شخصیت و شالوده سازمان نقشمؤثری در برقراری مدیریت دانش دارد وسازمان آموزش و پرورش برای اینکه بتواندبهطور مؤثری دانش را استقرار و در کلسازمان اشاعه دهد،ابتدا باید به فرهنگسازمانی توجه کند.
علاوه بر این،یافتههایاین پژوهش با نتایج تحقیق کرمیپور(1382)نیز همسویی دارد که نشان داده است که در سازمان آموزش و پرورش بهرهبرداری ازتجارب،استعدادها،توان فکری منابع انسانیبه ویژه مدیران و معاونان در قالب فرهنگسازمانی غنی صورت میگیرد در صورتی کهخواستهها،نیازها و انتظارات دانش در آنتناسب پیدا کرده و یا بهطور کلی هماهنگو همسو شده باشد.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیهفرعی چهارم نشان داد که بین فرهنگ بازار ومدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورششهرستان سمنان رابطه مثبت و معنیداریوجود دارد )984/0-r فرهنگ بازارمحیطی رقابتی و نتیجه مدار برای کار فراهممیسازد."