Abstract:
برگزاری نمایشگاه مطبوعات فرصتی جدی است تا از نقطه نظرات کارشناسان این حوزه در خصوص
چالشها و اقدامات ضروری پیشرو آگاه شویم و بتوانیم در جهت اهداف متعالی مطبوعات و رسانهها گام
برداریم. هجدهمین نمایشگاه بینالمللی مطبوعات ی.خبرگزاریها که با شعار "جهاد اقتصادی, توسعة کیفی و
تهذیب رسانهای" کار خود را آغاز کرد. با استقبال کمسابقه مردم و بازدیدکنندگان روبهرو شد. اما بهطور
قطع نمایشگاه مطبوعات نیز باید از جایگاه والایی بزخوردار باشد زمان از توسعة کی و کیضی
برخوردار شود. بنابراین. برای برگزاری بهتر و اثربخشتر نمایشگاه مطبوعات و به عبارت دیگر پویایی آن.
نیاز داریم تا از نقطهنظرات و دیدگاههای مشارکتکنندگان فعال در نمایشگاه آگاهی یاییم. با آگاهی عمیق و
شناخت دقیق دیدگاههای مشارکتکنندگان در نمایشگاه و شناخت وضعیت موجود و مقایسه آن با وضعیت
مطلوب. میتوان از نتایج بهدست آمده به شکل بهتری بهرهبرداری کرد و به پویایی لازم در سالهای بعد
ثایل آمد. نظرسنجی یکی از معمولترین شیوههای سنجش افکار است. بهعبارت گویاتر؛ نظرسنجی سعی
دارد افکار عمومی را درباره مسائل مختلف برای مسئولان و نهادهای مربوط نشان دهد و اطلاعات لازم را
برای تصمیمگیری در اختیارشان قراردهد و پل ارتباطی بین مردم و مسئولان باشد. در مطالعة حاضر, نظر
بازدید کنندگان از هجدهمین نمایشگاه مطبوعات. به عنوان اصلیترین مخاطبان مورد سنجش و بررسی قرار
گرفته است. روش مطالع نظرسنجی حضوری از طریقی پیمایش بوده و جامعة آماری برای گروه
بازدید کنندگان. کل افرادی بودهاند که در طول نمایشگاه در آن حضور خواهند
برآوردهای کارشناسان ۹۰۰/۰۰۰ نفر تخمین زده شد. حجم نمونه نیز ۸۵۵ نفر و برآورد شده است. تجزیه و
تحلیل دادهها نیز با نرمافزار آماری علوم اجتماعی (9۳855) در سطح توصیفی و جداول یکبسدی صورت
گرفته است. در بخش اول این فصل به توصیف سیمای پاسخگویان (سن, جنس تحصیلات و ...) و در
بخش دوم به متغیرهای اصلی نظرسنجی (کیفیت نمایشگاه؛ پیامدهای آن. میزان مصرف رسانه و...) پرداخته
شده است. نتایج بهدست آمده نشان داد که کیفیت برگزاری نمایشگاه از وضعیت مطلوبی برخوردار بسوده و
پیامدهای مثبتی همچون افزایش آگاهی مردم را در پی داشته است. بخش سوم مقاله نیز به سایر متغیرهای
توصیفی در خصوص نظر بازدیدکنندگان پرداخته است. شایج این بخش نیز نشان داد که اغلب
بازدید کنندگان به دلیل علاق شخصی در نمایشگاه حضور یافتهاند و بهترین نشریه و بهترین غرفه از نظر
آنها همشهری و جامجم بودهاند.
Machine summary:
نظرسنجی نمایشگاه امسال در دو بخش (نظرسنجی از بازدیدکنندگان و نظرسنجی از غرفهداران) انجام شده است که در این مقاله نتایج بهدست آمده در خصوص بازدیدکنندگان، به عنوان اصلیترین مخاطب نمایشگاه، ارائه خواهد شد.
با ترکیب مجموع موراد فوق، میزان پیامدهای نمایشگاه مطبوعات از لحاظ کمی مشخص شده که نتایج بهدست آمده در جدول زیر ارائه شده است:</رجوع شود به تصویر صفحه> <رجوع شود به تصویر صفحه> همانگونه که مشاهده میشود، اغلب افراد (7/82درصد) ارزیابی مثبتی از پیامدهای در نظر گرفته شده برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات داشتهاند.
همچون متغیر میزان کیفیت برگزاری نمایشگاه، برای سنجش میزان پیامدهای برگزاری نمایشگاه نیز از گویههای متعددی استفاده شده است که به توجه به محدودیتهای نامبرده، در قالب یک جدول کلی به آنها اشاره و برخی از مهمترین موارد را توصیف خواهیم کرد:</رجوع شود به تصویر صفحه> <رجوع شود به تصویر صفحه> همانگونه که در جدول مشخص است، از نظر بازدیدکنندگان معرفی مطبوعات به مردم و افزایش سطح آگاهی آنان، از پیامدهای مهم برگزاری نمایشگاه مطبوعات است.
در ادامه هر یک از رسانهها و فراوانیهای بهدست آمده در خصوص هر یک را به تفکیک مورد بررسی قرار میدهیم تا ضمن مشخص شدن سهم هر یک در سبد رسانهای افراد مورد مطالعه، امکان مقایسه بین آنها نیز فراهم شود: <رجوع شود به تصویر صفحه> همانگونه که در جدول فوق مشاهده میشود، بیشترین میزان استفاده از رسانهها در زندگی بازدیدکنندگان نمایشگاه بینالمللی مطبوعات به روزنامهها و مجلات اختصاص دارد.
نیز پرداخته شده است که به دلیل اهمیت کمتر نسبت به متعیرهای اصلی، در این بخش بهطور اجمالی به توصیف آنها خواهیم پرداخت: (سابقة حضور در نمایشگاه مطبوعات.