Abstract:
در این نوشتار به کارو حرکت از دیدگاه عام و فلسفی و رشته های گوناگون علوم اجتماعی پرداخته شده است و سپس از دیدگاه زیست شناسی و علم اقتصاد کار از غیر کارتفکیک شده و پس از این تعاریف و طبقه بندی ها،مولف کوشیده از یک سو فرهنگ تولیدی و فرهنگ کار امروز ایران را با دیروز آن در ارزش گذاری ها و حرمت کار و وجدان کاری و مسائل پیوسته با فرهنگ کار و تولید مقایسه کرده و از سوی دیگر فرهنگ ایرانی- اسلامی را با یک فرهنگ تاریخی موازی و تقریبا هموزن و شاخص که در عین آمیختگی ها در طول هزاره ها با یکدیگر، به دلایل ارتباطات و مبادلات معرفتی یادگیری و آموزش رسمی و غیر رسمی تجارت ، جنگ و مهاجرت ها، در تعارض آشکار بوده اند را مقایسه کند. این مقایسه در اندیشه های فلسفه ایران و غرب و در آیین ها و ادیان آنها صورت پذیرفته است و سرانجام پس از آن مقایسه ها، مقاله با طرح یک پرسش بنیادی که چرا با وجود نگاه ویژه به کار در فرهنگ ،تمدن و اندیشه های فلسفی و ادیان شرقی، ما مسلمانان و به ویژه ما ایرانیان امروزه از کار و کوشش بازمانده ایم وکشورهای غربی با وجود نفرت ها و دیدگاه های تاریخی خوارکننده کار و نظام های برده داری- استعماری شان ،امروز به نسبت ما، چنین اهل کار و کوشش شده اند؟
Machine summary:
"«بهترین روش پژوهش،بررسی چیزها در جریان رشد آنها از آغاز است» ارسطو حرکت و کار در اندیشه و آیینهای ایرانی و یونانی (بستگیهای کار و نظام اجتماعی در فلسفه و ادیان"ایرانی-اسلامی"و یونانی و یهودی-مسیحیایی) دکتر مرتضی فرهادی{o*o} تاریخ دریافت:90/2/5 تاریخ پذیرش:90/7/15 چکیده: {IBدر این نوشتار به کار و حرکت از دیدگاه عام و فلسفی و رشتههای گوناگون علوم اجتماعی پرداخته شده است و سپس از دیدگاه زیستشناسی و علم اقتصاد کار از غیر کار تفکیک شده و پس از این تعاریف و طبقهبندیها مؤلف کوشیده،از یکسو فرهنگ تولیدی و فرهنگ کار امروز ایران را با دیروز آن در ارزشگذاریها و حرمت کار و وجدان کاری و مسائل پیوسته با فرهنگIB} {o(*).
اگر عقاید سیاسی و نژادپرستانه ارسطو تا این اندازه در جهان تا به امروز باز تولید شده است و سخنان دیگر ناخوانده مانده است به اما منظور ما در این نوشته نقد اندیشههای سیاسی ارسطو نبوده است،بلکه تنها میخواهیم ریشهها و میوههای دستگاه تفکر وی را در پیوند با کار آشکار سازیم و به ریشههای و بنمایههای نگرش به کار و حرکت در دستگاه فلسفی ارسطویی که ریشه گرفته از بخش مسلط{o1o}فرهنگ غرب است و دستگاه فلسفی ایرانی از زرتشت تا ملاصدرا اشاره کرده باشیم و نشان دهیم که رویکرد فلسفی ارسطو به مسئله کار و حرکت در تناسب با نظریات سیاسی وی دربارۀ بندگان و پیشهوران،دموکراسی،برابری و برادر و حقارت کار بدنی و یدی است و این ارتباط بین فیزیک ارسطویی و فلسفۀ سیاسی وی تا به حال ظاهرا پوشیده باقی مانده است."