خلاصة:
با وجود آنکه شخصیت تأثیر بارزی بر چگونگی نگرش، عملکرد و شیوه مدیریتی مدیران دارد. این پژوهش با توجه به ماهیت موضوع و دادهها از روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی و شیوه نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده کرده است. جامعه آماری پژوهش، مدیران و کارشناسان مدیریت بحران استان خوزستان بودهاند که حجم نمونه آماری 278 نفر تعیین شد، از این تعداد 224 نفر مرد و 54 نفر زن انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است که برای سنجش شخصیت از پرسشنامه پنج بزرگ (نئو)، برای ارزیابی سبکهای مدیریتی از پرسشنامه (LBAII هرسی و بلانچارد) و فرایند مدیریت بحران از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده. نتایج این پژوهش نشان میدهد: 1. ویژگیهای شخصیتی مدیران بر سبکهای مدیریتی آنان تأثیرگذار است. 2. سبکهای مدیریتی مدیران بر مدیریت بحران تأثیرگذار است. 3. ویژگیهای شخصیتی مدیران بر مدیریت بحران تأثیرگذار است. این تحقیق به تبیین تأثیرگذاری شخصیت مدیران بر سبکهای مدیریتی آنان در فرایند مدیریت بحران با ارائه الگویی کاربردی (مدیران و کارشناسان ستاد مدیریت بحران استان خوزستان) میپردازد؛ سپس بر مبنای یافتهها از طریق الگوی مثلثی تأثیر و نقش هر کدام از مؤلفهها را مشخص میسازد.
Personality affects managers' attitudes, performance, and management styles. According to the nature of the subject and the data, this research employed descriptive-survey method and random stratified sampling method. The statistical population of the study contained 278 managers and experts of crisis management in Khuzestan province, 224 of whom were men and 54 were women. The data collection tool was a personality assessment questionnaire by the big five personality test (Neo). LBAII Hershey and Blanchard questionnaire was used to evaluate management styles, and a researcher-made questionnaire was used to assess the crisis management processes. The results indicated that, 1) Managers' personality traits affect their management styles. 2) Managers' styles affect crisis management. 3) Managerial personality traits affect crisis management. This research modifies the effects of managers' personalities on their management styles in the process of crisis management by presenting a practical model (managers and experts of the Khuzestan Crisis Management Headquarters). Thereafter, on the basis of the research findings, it explains the effect and the role of each component through a triangular model.
ملخص الجهاز:
هدف اين تحقيق در گام اول ، تعيين چگونگي مديريت اين بحرانها و در گام بعدي تجزيه وتحليل ارتباط بين متغيرها و بررسي تأثير، ويژگيهاي شخصيتي و سبکهاي مديريتي در فرايند مديريت بحران در حوادث غيرمترقبه در استان خوزستان است .
بر اين اساس ، بررسي ويژگيهاي شخصيتي و سبکهاي مديريتي مديران و کارشناسان ستاد مديريت بحران با هدف ارائه آموزشهاي روانشناختي مورد نياز از اولويتهاي اصلي اين افراد قرار ميگيرد؛ زيرا اين امر ميتواند به کاهش مشکلات رواني و سازماني آنان بويژه هنگام بروز حوادث غيرمترقبه و بحراني کمک کند.
با ارائه چنين الگويي ميتوان بر مبناي دستاوردهاي روانشناختي از بروز پيامدهاي زيانبار، به کارگيري مديراني که اقتصاد جامعه را با رکورد روبه رو ميکنند و قدرت رهبري مناسب ندارند؛ از هدر رفتن سرمايه هاي مادي و معنوي عظيمي جلوگيري به عمل آورد و الگوي مديريتي با کارامدي خوب براي کسب حداکثر بهره وري بويژه در وضعيت اضطراري و بحراني براي کاهش آسيبها در سطح حداقل ايجاد کرد؛ لذا اين پژوهش ميتواند راهنمايي عملي، عيني و کاربردي براي مديران و تصميم گيران حوزه ستادي مديريت بحران در حواث غيرمترقبه به منظور اتخاذ راهبرد مناسب و برنامه ريزي مطلوب باشد.
يافته هاي پژوهش (پرسش ها) پرسش اول : ويژگيهاي شخصيتي مديران بر سبکهاي مديريتي آنان چه تأثيري دارد؟ آماره معني داري بين متغيرهاي ويژگيهاي شخصيتي و سبکهاي مديريت برابر ٤/٦٢٥ است که از مقدار (٢/٥٨) بزرگتر است و نشاندهنده اين است که ارتباط اين متغيرها در سطح اطمينان (٩٩%) معني دار است .