خلاصة:
زمینه و هدف: رسانههای جمعی بهعنوان ابزار الزامی دنیای مدرن در انتقال پیام به اجتماع با امر امنیت اجتماعی درهمتنیده است. آگاهی از اخبار، جنایات، جرائم اجتماعی و وقایع رخداد بشدت میزان امینت شهروندان را تحت تأثیر قرار میدهد. بر این اساس این پژوهش قصد دارد با استفاده از فرا تحلیل پژوهشهای موجود به این پرسش پاسخ دهد که آیا بین مصرف رسانهای و مؤلفههای آن با امنیت اجتماعی رابطه وجود دارد و درنهایت به چه میزان امنیت اجتماعی را تبیین میکنند؟ روش: مکانیسم اجرای پژوهش فراتحلیل-کمی است. هدف این روش، انسجامبخشی، مرور نظاممند و یکدستسازی مطالعات صورت گرفته در یک حوزه معین پژوهشی است. جامعه آماری آن 34 پژوهش که 24 نمونه سند پژوهشی باهدف ترکیب و شناسایی میزان تأثیر آن انتخاب شدند. یافتهها: یافتههای تحلیلی پژوهش حاکی از این است که میزان استفاده از تلویزیون، عملکرد رسانه، رسانهای شدن عملکرد پلیس، میزان استفاده از (ماهواره، رسانه داخلی، اینترنت، فیسبوک، رادیو)، میزان حضور در شبکههای مجازی، میزان مطالعه مطبوعات، شبکه محلی غیررسمی (دوستان، آشنایان و...)، مشارکت رسانهای، اعتماد رسانهای، سابقه عضویت در شبکهها، سن، تحصیلات، پایگاه طبقاتی بااحساس امنیت اجتماعی رابطه معنیداری وجود داشته است. درمجموع متغیرهای فوق توانستهاند 0.427 =Effect size، 3.672= Z و 0.001= sig از امنیت اجتماعی را تبیین نماید.
Abstract: Background and Aim: The mass media as a necessary tool of the modern world in conveying the message to the community is intertwined with social security. Awareness of news, crimes, social crimes and incidents greatly affects the level of security of citizens. Accordingly, this research aims to answer the question of whether there is a relationship between media consumption and its components with social security and to what extent do they ultimately explain social security? Method: The mechanism for conducting the research is meta-analysis. The purpose of this approach is to integrate, systematically review, and to integrate studies in a given area of research. The statistical population consisted of 34 studies, of which 24 samples of research document were combined with purpose of identifying its impact. Results: The analytical findings of the study indicate that the amount of television use, media performance, police performance media, usage rate (satellite, internal media, internet, Facebook, radio), presence of virtual networks, press study rate, network Unofficial location (friends, acquaintances, etc.), media participation, media trust, networking history, age, education, marital status, gender, occupation, class base with security. Taken together, the above variables were able to explain Effect size 0.427, Z = 3.672 and Social Security sig= 0.001.
ملخص الجهاز:
بر اين اساس اين پژوهش قصد دارد با استفاده از فراتحليل پژوهش هاي موجود به اين پرسش پاسخ دهـد کـه آيا بين مصرف رسانه اي و مؤلفه هاي آن با امنيت اجتماعي رابطه وجود دارد و درنهايت بـه چـه ميـزان امنيـت اجتمـاعي را تبيين ميکنند؟ روش : مکانيسـم اجـراي پـژوهش فراتحليـل -کمـي اسـت .
جدول شماره ٦: يافته هاي استنباطي پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس يافته هاي جدول فوق - متغير ميزان استفاده از تلويزيون در سطح ٠٠١ /٠ = P-Value داراي تأثير معناداري بـر احساس امنيت بوده و توانسته ٠,٢٩٥ درصد از تغييرات متغير وابسته را تبيين نمايد.
- متغير ميزان استفاده از ماهواره در سطح ٠٠٠ /٠ = P-Value داراي تأثير معنـاداري بـر احساس امنيت بوده و توانسته ٠,٤٧٩ درصد از تغييرات متغير وابسته را تبيين نمايد.
- متغير ميزان استفاده از اينترنت در سطح ٠٠٠ /٠ = P-Value داراي تأثير معنـاداري بـر احساس امنيت بوده و توانسته ٠,٤٧٠ درصد از تغييرات متغير وابسته را تبيين نمايد.
- متغير ميزان استفاده از فيس بوک در سطح ٠٠٤ /٠ = P-Value داراي تأثير معناداري بـر احساس امنيت بوده و توانسته ٠,٢٠٠ درصد از تغييرات متغير وابسته را تبيين نمايد.
- متغير ميزان حضور در شبکه هاي مجازي در سطح ٠٠٠ /٠ = P-Value داراي تـأثير معنـاداري بر احساس امنيت بوده و توانسته ٠,٣٩٦ درصد از تغييرات متغير وابسته را تبيين نمايد.