خلاصة:
در این مقاله، به شناسایی عوامل تاثیر گذار بر توسعه مدیریت دانش در مراحل مختلف چرخه مدیریت دانش در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی پرداخته شده و سپس این عوامل در مراحل مختلف چرخه مدیریت دانش اولویت بندی شدند. در تحقیق حاضر، ابتدا با استفاده از یک پرسشنامه توزیع شده میان خبرگان، کلیه فعالیتهای مربوط به هر مرحله از چرخه مدیریت دانش به صورت بومی در شرکت مذکور شناسایی شدند. سپس با پرسشنامه دوم فعالیتهای شناسایی شده در مرحله قبل، با در نظر گرفتن معیارها و اهداف مدیریت دانش در هر مرحله از چرخه آن اولویت-بندی شدند. اعتبارپرسشنامه به تایید خبرگان و اساتید دانشگاه رسیده است و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ در نرم افزار SPSS بررسی شد. از آنجا که این پژوهش تا حدودی به سمت پژوهش کیفی پیش رفته از فنون دلفی در نمونهگیری و انتخاب خبرگان استفاده شده است. جهت تحلیل دادهها و اولویت بندی فعالیتها از روش تاپسیس فازی و فرآیند تحلیل شبکهای استفاده و نتایج حاصل از دو روش با یکدیگر مقایسه شد. نتایج این تحقیق بیانگر عواملی مهم در هر مرحله از چرخه مدیریت دانش هستند و سازمان باید به این فعالیتها توجه کند و به منظور توسعه مدیریت دانش بر روی آنها سرمایهگذاری نماید. این فعالیتها به طور خلاصه عبارتند از: در مرحله اول؛ تشریح روابط بین اجزای دانش، کدگذاری و یکپارچگی دانش. مرحله دوم؛ تجزیه و تحلیل دانش، ارزشیابی دانش. مرحله سوم؛ ایجاد سازگاری بین دانش جدید و دانش موجود، سازماندهی دانش از نظر ساختاری و محتوایی، کاربردی کردن دانش درون سازمان. مرحله چهارم؛ سازماندهی دانش از نظر ساختاری و محتوایی، توسعه محصول یا خدمت با استفاده از دانش جدید. مرحله پنجم؛ تجاری سازی دانش، تبدیل دانش به محصول یا خدمات ارزشمند برای مشتری به طور انعطافپذیر، قابلیت دسترسی همگانی به دانش. مرحله 6؛ تجزیه و تحلیل دانش.
In this research, factors affecting the development of knowledge management (KM) system are identified in different phases of KM cycle at Petrochemical technology and research center of Iranian Petrochemical Company. Then these factors are prioritized. In this research, first all activities of knowledge management cycle phases in mentioned company are identified locally by using a distributed questionnaire among elites. Then identified activities in before phase are prioritized with considering criteria of knowledge management in each phase from its cycle by second questionnaire. For data analyze and activities prioritization, are used from Fizzy Topsis and Analytical network process (ANP), then results of this methods compare each other. Results indicated which activities have the most priority at each phase of KM cycle, and the company must to attend this activities and investment on them for developing of knowledge management