خلاصة:
امروزه در قرن بیستم بعلت افزایش چشمگیر سرعت رشد و پیشرفت تکنولوژی و تولید حجم عظیمی از اطلاعات باید روند و کیفیت آموزش در تمامی مقاطع را بکمک تکنولوژی و روش های جدید بهبود بخشید. بر اساس یافته های روانشناسی یادگیری، دانش آموزان از طریق دیدن و به کارگیری وسایل مختلف، مطالب درسی را بهتر و راحتتر می آموزند، زیرا وسایل کمک آموزشی به سبب فعال کردن حواس مختلف دانش آموزان و آموزش چند حسی ، امر آموزش را واقعی تر، عملی تر و دلپذیرتر می سازند.فناوری های اطلاعات و ارتباطات (ICT) نقش بسیار مهمی در بهبود کیفیت آموزش دارند. با استفاده از این فناوری ها، می توان فرایندهای آموزشی را بهبود داده و تجربه یادگیری را بهبود بخشید. برخی از نقش های مهم فناوری های اطلاعات و ارتباطات در بهبود کیفیت آموزش به دسترسی به منابع آموزشی، ارتباط و همکاری، تنوع روش های آموزشی، ارزیابی و بازخورد، توسعه مهارت های فردی می پردازیم. با استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات در آموزش، می توان کیفیت آموزش را بهبود بخشید و فرصت های بیشتری برای یادگیری فعال و موثر فراهم کرد. این فناوری ها می توانند به دانش آموزان و معلم کمک های شایانی در امر آموزش کنند. روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی است. مواد پژوهش شامل: کلیه منابع (کتابها، مقالات، پایان نامه ها) مرتبط با موضوع مورد بررسی میباشد.
ملخص الجهاز:
در زیر به برخی از نقشهای مهم فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در بهبود کیفیت آموزش میپردازیم: دسترسی به منابع آموزشی: فناوریهای اطلاعات و ارتباطات میتوانند به دانشآموزان و معلمان امکان دسترسی آسان به منابع آموزشی را فراهم کنند.
از طریق استفاده از نرمافزارهای آموزشی، ویدئوهای آموزشی، پلتفرمهای آموزشی آنلاین و ابزارهای تعاملی، معلمان میتوانند روشهای آموزشی جذاب و مؤثری را به کار ببرند که بهبود کیفیت آموزش را تسهیل میکند.
با استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در آموزش، میتوان کیفیت آموزش را بهبود بخشید و فرصتهای بیشتری برای یادگیری فعال و مؤثر فراهم کرد.
با استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در آموزش، میتوان کیفیت آموزش را بهبود بخشید و فرصتهای بیشتری برای یادگیری فعال و مؤثر فراهم کرد.
بنابراین، فناوریهای ITC میتوانند به بهبود روشهای آموزشی در نحوه دسترسی به منابع آموزشی، روشهای آموزشی تعاملی، انعطافپذیری زمان و مکان، ارزیابی آنلاین و ارتباطات معلمان و دانشآموزان کمک کنند.
2. ضعف فرهنگی: برخی از معلمان و دانشآموزان ممکن است با استفاده از فناوری در آموزش آشنایی کافی نداشته باشند و این میتواند به چالشهایی در فرآیند آموزش و یادگیری منجر شود.
استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعاتی در آموزش میتواند به شیوههای متنوعی از جمله درسهای آنلاین، فیلمهای آموزشی، نرمافزارهای آموزشی و ارتباطات بین اساتید و دانشجویان کمک کند.
علاوه بر دسترسی به منابع آموزشی، استفاده از فناوری اطلاعاتی در آموزش میتواند فرایند یادگیری را بهبود بخشد.
به طور کلی، استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعاتی و ارتباطی در آموزش میتواند بهبود کیفیت آموزش و یادگیری را تسهیل کند و باید به آن توجه شود.