خلاصة:
سابقه و هدف: دانشجویان پزشکی که در آیندهای نزدیک عناصر اصلی کادر درمانی مراکز مختلف درمانی را اعتیاد در آنان میتواند علاوه بر خودشان, سلامت طیف وسیعی از جمعیت عمومی را نیز به خطر بیندازد. هدف مطالعه حاضر بررسی و مقایسهی آمادگی به اعتیادء ویژگیهای شخصیت و راهبردهای مقابله با استرس دردانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی انجام شد. از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شده بودند انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه سنجش صفات شخصیتی نئو (فرم کوتاه) کاستا و مک کری (۱۹۸۵)» مقیاس آمادگی به اعتیادء پرسشنامه راهبردهای مقابلهای با استرس بود. سپس داده ها در نرم افزار SPSS24 و با استفاده از آمارهای توصیفی و آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تفاوت معنیداری بین دو گروه نشان داد. لامبدای ویلکز برابر با ۰۹ بود(۳>۳۴/۶۸۳>۰/۰۰۱). این شاخص نشان میدهد که دو گروه دست کم در یکی از متغیرهای مورد مطالعه با هم متفاوت هستند. تفاوت دو گروه در ابعاد روانرنجوری (۱.۳>۰/۰۰۱حخ041 ۰ سل . گشودگی به تجربه (۳>۰/۰۰۱. ۵-۱ ۶/۱۳۰ -۳) » وظیفه شناسی (۳-۱.۳>۰/۰۰۱ل ۲۹/۲۱۰ <۳) ۰ راهبرد مقابله مساله مدار (۴-۱.۳>۰/۰۰۱ل ۳-۱۴/۲۲۰)» راهبرد مقابله هیجانمدار (۵1-۱.۳>۰/۰۰۱ ۱/۷۰۰ <-۳]) معنی دار بود و در بعد آمادگی به اعتیاد. توافق و برونگرایی معنیدار نبود. نتیجه: بر اساس یافته های پژوهش انجام شده بین دو جنس در ابعاد روانرنجوری» گشودگی به تجربه» وظیفه شناسی و راهبرهادهای مقابله با استرس تفاوت معنی داربوده وبه نظر میرشد هرگونه برنامه ریزی که ارتباط با انواع تیپهای شخصیتی و راهبردهای مقابله با استرس پیدا میکند باید با درنظر گرفتن تفاوت جنسیتی باشد.