خلاصة:
مقدمه و هدف: شیوع بیماری کروناویروس یک وضعیت اضطراری در سراسر جهان ایجاد کرد و باعث اختلالات شدید شده که پیامدهای آن در بلند مدت کودکان سنین دبستان را تحت تاثیر قرار میدهد. این مطالعه با هدف تجزیه و تحلیل عوامل خطر و محافظت کننده موثر بر اضطراب کووید- 19 دانش آموزان دبستانی پس از بازگشایی مدارس انجام شد. روش: با توجه به موضوع تحقیق، پژوهش حاضر از نظر نوع دادهها، کمی و بر اساس هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت بود از کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی در استان چهارمحال و بختیاری، و حجم نمونه نیز شامل 227 دانش آموز دبستانی ساکن در مناطق مختلف آموزشی بود. ابزارهای مورد استفاده شامل فرم اطلاعات جمعیت شناختی و تشخیصی محقق ساخته، مقیاس آگاهی همه گیر، مقیاس اضطراب همه گیر و آزمون اطلاعات بیماری همه گیر بوراک (2021) استفاده شد. به منظور تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار Amos، دادهها با روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: با توجه به نتایج، مورد مشاهده شده در مدرسه، دانش و آگاهی از کووید 19 به طور مستقیم و به طور قابل توجهی اضطراب فردی و اجتماعی کووید 19 دانش آموزان دبستانی را پیش بینی کرد، اما اضطراب فردی کووید 19 را به طور قابل توجهی پیش بینی نکرد. دانش و آگاهی دانشآموزان دبستانی در مورد کووید -19 و واکسیناسیون والدین باعث کاهشاضطراب فردی کووید 19 را به طور قابل توجهی پیش بینی نکرد. دانش و آگاهی دانشآموزان دبستانی در مورد کووید- 19 و واکسیناسیون والدین باعث کاهش اضطراب آنها شد و موارد کووید 19 مشاهده شده در مدرسه اضطراب آنها را افزایش داد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد که پس از بازگشایی مدارس، دانش آموزان دبستانی اضطراب کووید- 19 را به صورت فردی و اجتماعی تجربه میکنند. واکسیناسیون والدین و داشتن دانش و آگاهی در مورد کووید- 19 از عوامل محافظت کننده در اضطراب تجربه شده است. موارد مشاهده شده در مدرسه و ابتلا به کووید- 19 از عوامل خطر برای اضطراب دانش آموزان است. لذا، توجه به عوامل حفاظتی آشکار شده در این مطالعه و به حداقل رساندن عوامل خطر توصیه میشود.