Abstract:
کتاب های فتن و ملاحم از جمله منابع مهم درباره مهدویت به شمار می روند. کتاب الملاحم نوشته احمد بن منادی از محدثان اهل سنت، از آن شمار کتاب هاست. این مقاله به بررسی و نقد این کتاب می پردازد که در قرن سوم تالیف شده است. از آن جا که از منابع مهم ابن منادی در این کتاب، کتابی با عنوان ملحمه دانیال بوده، آن کتاب نیز معرفی و نقد می شود. ملحمه دانیال را از پیامبران بنی اسرائیل می دانند، اما مطالب آن و اعتبار اصل کتاب تامل پذیر است و نیاز به بررسی دارد.
در مورد کتاب ابن منادی نیز با توجه به در برداشتن مطالبی، گاه بدون سند و گاه منحصر به فرد، نمی توان چندان ادعای اعتبار و قوت کرد. تحقیق و نشر این کتاب برعهده شیعیان بوده، اما مولف آن بنا به قراینی که در این مقاله مطرح می شود، از رجال اهل سنت است.
Including the sources of quotations from the state of Imam Mahdi (PBuH) are some books about seditions and disturbances. One of these books bears the same name، that is، its title “Seditions” written by Ahmad-ibn-Munadi، who is one of the Sunnite narrators of traditions.
The following article has tried to examine and criticize the above-mentioned book which is written in the third century A H.The article has proceeded to deliberate on one of the important sources in the book called “the Sedition of Daniel”. Although this sedition has been attributed to one of the prophets of Jews (the children of Israel) and Daniel is regarded as a prophet، the subjects and issues in it are worth discussing and criticizing in order to prove the reliability of the original sources.
What we have found with regard to Ibn Munadi’s book is as follows:
The topics and themes mentioned are sometimes without reference and sometimes they are unique subjects to which we may not relate any validity or credit. Although the book al-Malahim (seditions) has been investigated، studied، inquired into and published by the Shiites، the author and compiler، according to the evidence and the context، is a Sunnite.
Machine summary:
از آنجا که از منابع مهم ابنمنادی در این کتاب، کتابی با عنوان ملحمه دانیال بوده، آن کتاب نیز معرفی و نقد میشود.
در فهرستهای نجاشی و شیخ طوسی بیش از بیست کتاب ملاحم نام برده شده که تنها در دو مورد تعبیر «الفتن» وجود دارد: یکی الفتن و الملاحم جعفر بن محمد فزاری و دیگری الفتن حسن بن علی بن ابیحمزه بطائنی که نجاشی پس از معرفی این کتاب توضیح میدهد مقصود همان ملاحم است.
سید بن طاووس میگوید: یکی از علمای شیعه کتابی با عنوان کشف المخفی فی مناقب المهدی نوشته و در آن 120 روایت درباره مهدی از طریق اهلسنت آورده که از آن میان، 43 حدیث از کتاب ملاحم ابنمنادی است.
ابنمنادی روایات را به سند خود از راویان متعدد نقل کرده و از منابع خود مگر کتاب دانیال نام نبرده است.
اما در منابع اسلامی گاه از کتابی سخن گفته میشود که درباره علوم غریبه مانند رمل و نجوم و پیشگوییهایی درباره آینده است و این مطالب غیر از آن مینماید که در تورات وجود دارد.
به هر حال، نمیتوان ارتباط آن دو را با هم انکار نمود؛ زیرا آنچه در منابع اسلامی درباره آینده جهان و نشانههایی از آخرالزمان آمده، در بخش آخر کتاب دانیال عهد قدیم نیز اشارهای بدان شده است.
علاوه بر جایگاهی که این کتاب نزد یهود و مسیحیت دارد و چنانکه گفته شده، مسیحیان نشانههایی برای تولد حضرت عیسی( از آن کتاب در دست داشتهاند، در منابع اسلامی نیز مطالبی به کتاب دانیال نسبت داده میشود که روایات آن بررسی شدنی است.