Abstract:
توانایی واکنش موثر در برابر وقوع بحران، با بقای سازمان مرتبط است. اینکه سازمان برای یک بحران بالقوه
آماده شده یا نه، به مقامات ارشد و سایر کارکنانی که در داخل شرکت مشغول فعالیت هستند، بستگی دارد. شرکت هایی که تیم های مدیریت بحران تشکیل داده اند، در صورت وقوع بحران، قادر به برقراری ارتباط و انجام واکنش موثر می باشند. هدف مقاقه این است که نشان دهد مدیریت اثرببخش بحران ، به چند عامل
مرتبط با تیم که ممکن است پاسخ یک سازمان را تحت تاثیر قرار دهند، بستگی دارد. نخست، واژه بحران
تعریف شده و به دنبال آن، تفاوت های بین ارتباطات بحران و مدیریت بحران و مدیریت بحران به طور مختصر تشریح گردیده است. دوم، ادبیات مرتبط با تیم و اثربخشی، مورد بررسی قرار گرفته است. سوم، چند گزاره پیرامون اثربخشی تیم و مدیریت بحران مطرح گردیده است. در پایان، پیشنهادهایی برای پژوهش و اجرا آمده است.
Machine summary:
"مهارت های مزبور به اعضای تیم اجازه مـیدهـد که فرصت تسهیل و تبادل عقاید میان بخـش هـای گونـاگون و مختلـف سـازمان را فراهم سازند، وبر تصورات اساسی که ممکن است نظـام اعتقـادی طـرح بحـران را تحت تاثیر قرار دهد، نظارت کنند، نظرات کارکنان درباره بحران بـالقوه و مـدیریت آن را جمع آوری و آزمون های بدیعی را که در آمادگی برای بحران بـه نفـع سـازمان است پشتیبانی نمایند (پاچانـت و میتـراف ، ١٩٩٢).
1- Ray 2- Littlejohn 3- Hart 1 محققان مدیریت و ارتباطـات ابـراز داشـته انـد کـه ترکیـب تـیم (گروینفلـد و همکاران ، ١٩٩٦)، سطح دانش (دیوین ٢، ١٩٩٩)، نگرش های فردی (پیلکینگتـون و 3 لیدون ٤، ١٩٩٧) و تنوع اعضاء (نویس ٥ و دانسبی ٦، ١٩٩٩) ممکـن اسـت اثربخشـی تیم های مدیریت بحران را تحت تأثیر قرار دهد.
بنابراین ، از دیدگاه مدیریت بحران ، میتوان فرض کرد: گزاره دوم : تیم هـای مـدیریت بحـران (CMT) دارای اعضـای ناهمگن ، نسبت به تـیم هـای بـا اعضـای همگـون ، ممکـن اسـت احتمال بیشتری برای تولید و خلق ایده های بهتر داشته باشند.
از دیدگاه مدیریت بحران ، میتوان این گونه فرض نمود کـه تـیم هـای بـا دانـش قبلی ممکن است در تصمیم گیری، اثربخش تر از تیم های بدون دانش قبلـی باشـند.
رهبر بحران بایستی از مهارت های قوی بین فردی کـه باعث انگیزش اعضای تیم و کارکنان برای انجـام کـار در راسـتای نیـل بـه اهـداف سازمان میشود، برخوردار بوده و این مهارت ها را بروز دهد."