Abstract:
اهداف هدف از این پژوهش مقایسه سرمایه اجتماعی خانوادگی بین دو گروه خانواده است: خانوادههای دارای سالمند و بدون سالمند. برخی از اندیشمندان علوم اجتماعی زندگی خانوادگی را سنگ بنای سرمایه اجتماعی میدانند که ریشه برخی از نابسامانیهای اجتماعی امروز جامعه در نبود یا کمبود آن است. از همین رو، تقویت و تحکیم خانواده، بازگشت اخلاق به درون خانواده و ارتقای پیوند بین اعضای آن باعث ارتقای سرمایههای مهم جامعه میشود.
مواد و روش ها پژوهش حاضر روی نمونههای معتبر جامعه آماری به حجم 384 نفر از خانوادههای مناطق چهارگانه شهر قم و با روش پیمایش، فن پرسشنامه و روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی انجام شد. ابتدا براساس ملاکهای عرفی و اجتماعی، شهر به سه منطقه تقسیم شد و در مرحله بعد از هر منطقه یک خیابان به صورت تصادفی انتخاب شد. در نهایت، با توجه به تشابه حدودی اندازه جمعیت هر منطقه، از یک یا دو بلوک در مناطق انتخابشده، روی 100 پاسخگو به صورت تصادفی مطالعه شد. 92 درصد پاسخگویان مرد و 8 درصدشان زن بودند. 50 درصد از پاسخگویان 26تا 35ساله و 33درصد 36تا 45 ساله و 17درصد باقیمانده 45سال و بیشتر بودند.
یافته ها نتایج حاکی از این است که بین سرمایه اجتماعی شناختی درونخانوادگی در دو گروه خانوادههای دارای سالمند و بدون سالمند تفاوت معناداری وجود ندارد. اما بین سرمایه اجتماعی ساختاری درونی و بیرونی و شناختی بیرونی خانواده دو گروه تفاوت معناداری دیده میشود. با لحاظ متغیرهای زمینهای مانند جنسیت، تحصیلات، سن، تعداد فرزندان و اشتغال نیز بین دو گروه خانوادهها، تفاوت معناداری به وجود نیامد.
نتیجه گیری حضور سالمند در خانواده باعث افزایش سرمایه اجتماعی خانوادگی و بهتبع آن کاهش مسائل عدیده اخلاقی جامعه خواهد شد. دولتها باید با حمایت از سالمندان و برطرفکردن نیازهای آنها اعمّ از خدمات درمانی و هزینههای دارویی، حمایتهای اقتصادی و غیره، شرایط را برای حضور سالمند در کنار فرزندان و افزایش سرمایه اجتماعی خانوادگی فراهم کنند.
Objectives The goal of the study is to compare the social capitals of two groups of families (families with and without the elderly).
But some scholars of social sciences have introduced family life as the ashlar of social capital and have stated that the root of today’s social chaos is the lack or absence of it.
So family as an independent capital has a close relationship with other important capitals in the society. Therefore, reinforcing and consolidating family and bringing ethics back to family and its members are the responsibilities of public that may promote the important social capitals.
Methods & Materials The current study has been done on the authentic statistical society consisting of 384 people from families of four-fold areas of Qom using the survey method, questionnaire technique, and cluster and accidental samples. So, with regards to social and conventional criteria, the city was divided into 5 regions, and then one street was chosen randomly in each of those regions. Then according to the population in each region, 100 respondents were randomly selected from one or two blocks in each region for this study. A total of 97% of the respondents were male, and 8% were female. Half (50%) of the respondents were in the age group of 26 to 55 years, 33% were aged 36 to 45 years, and the other 17% were over 45 years of age.
Results We found that there was no meaningful difference between intra-familial cognitive social capital between two groups with or without the elderly. However, there was a significant difference between the groups with respect to capital and external cognitive structural social.
No significant difference was observed between the two groups with respect to the basic variables such as gender, education, age, the number of children, and occupation.
Conclusion Based on the obtained results, it can be said that the presence of elderly in the family increases family social capital and decreases major moral issues in the society.
Governments, supporting the elderly and their needs, including health care and pharmaceutical costs, economic supports, etc., provide conditions for the elderly to accompany their children and increase family social capital.