Abstract:
هدف پژوهش حاضر، پیشبینی سازگاری عاطفی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی بر اساس ابعاد کارکردی خانوادهبود. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر تبریز تشکیل میداد که در سال تحصیلی 1396-1395 در مدارس دوره دوم متوسطه شهر تبریز مشغول به تحصیل بودند. بدین منظور نمونهای به تعداد 256 نفر از بین دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شد. برای اندازهگیری متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی سینگ و سینها (AISS) و پرسشنامه ارزیابی انسجام و انعطافپذیری خانواده اولسون ((FACES-IV استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری دادههای پژوهش از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که انسجام خانوادگی میتواند به خوبی سازگاری عاطفی را پیشبینی کند، اما سازگاری آموزشی از طریق رضایت نوجوان از خانواده پیشبینی میشود. براساس یافتههای این پژوهش، نقش متمایز ابعاد کارکردی خانواده در سازگاری عاطفی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان مشخص شد. لذا ضروری است مشاوران خانواده و مشاوران مدارس در مشاوره با دانشآموزان و برای کمک به سازگاری تحصیلی و عاطفی آنها به ابعاد کارکردی خانواده توجه داشته باشند.
Machine summary:
همچنین رابطه جو عاطفی خانواده با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نشان داده شده است (برای مثال ، داس گوپتا و ساین ٧، ٢٠١٥؛ نیلینگ ٨، ٢٠١٠؛ باسکو، دیویس ، استورگ - اپل و کامینگز٩، ٢٠٠٩؛ 1- Weissberg Greenberg 2- Chou 3- Alam 4- Chen, Brody Miller 5- Branje, Hale, Frijns, Meeus 6- Kagan, Snidman Arcus 7- Dasgupta Sain 8- Nailing 9- Bascoe, Davies Sturge-Apple, Cummings ریچموند و استوکر١، ٢٠٠٦؛ پالوک و لمبورن ٢، ٢٠٠٦؛ محبی نورالدین وند، مشتاقی و شهبازی ، ١٣٩٠).
همبستگی خانوادگی (انسجام ) تأثیر به سزایی در کاهش بروز مشکلات عاطفی و رفتاری نوجوانان و افزایش میزان سازگاری آنان (جانسون ، لاووی و ماهونی ١٠، ٢٠٠١)، همچنین کاهش مشکلات درونی شده در فرزندان دارد (لوسیا و برسلو 11 1- Richmond Stocker 2- Pallock Lamborn 3- Equihua 4- Olson 5- Circumplex Model 6- Cohesion 7- Flexibility 8- Lingren 9- Kashahu, Karaj Karaj 10- Johnson, LaVoie Mahoney 11- Lucia Breslau (٢٠٠٦).
نتیجه این امر، ایجاد احساس آرامش در فرزندان و کاهش ناراحتی های عاطفی آن ها خواهد بود (لوسیا و برسلو، ٢٠٠٦؛ ویکتور، برنات ، برنستین و لاین ٣، ٢٠٠٧)؛ به عنوان مثال ، نتیجه تحقیق هرمن و همکاران 1- Sharma 2- Herman , Ostrander Tucker 3- Victor, Bernat, Bernstein layne (٢٠٠٧) مؤید این است که انسجام خانواده و روابط حمایتی بین اعضا، با سازگاری روانی نوجوانان و افسردگی کمتر آنان رابطه دارد.
پذیرش و حمایت خانواده در کنار کنترل مطلوب 1- Mulyadi, Rahardjo Basuki 2- Lent, Taveira, Sheu Singley 3- Kuperminc, Darnell Alvarez-Jimenez رفتار فرزندان در سازگاری تحصیلی آن ها نقش دارد (پالوک و لمبورن ، ٢٠٠٩).