Abstract:
هدف
توانایی تنظیم هیجان فرد را قادر می سازد تا هیجان خود و دیگران را تشخیص دهد. برخورد مناسب با هیجاناتی مانند غم و خشم داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه تجارب معنوی با تنظیم هیجان و شادکامی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان شهر بیرجند در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ انجام شد.
روش کار
پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است. جامعه مورد نظر در پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان شهر بیرجند در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۶ است. آمار دانشجویان ۱۲۰ نفر اعلام شد. نمونه گیری پژوهش با استفاده از جدول مورگان ۹۲ نفر است که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در پژوهش حاضر شامل سه پرسشنامه؛ شادکامی آکسفورد (۱۹۹۰) تجارب معنوی اندروود و ترسی (۱۹۹۹) و تنظیم هیجان گراس (۲۰۰۷) بود.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد بین تجارب معنوی، شادکامی و تنظیم هیجان دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد. هم چنین بین تنظیم هیجان و شادکامی دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد.
نتیجه گیری
معنویت از متغیرهای مهمی است که می تواند بر تنظیم هیجان و شادکامی افراد تاثیر مثبت داشته باشد.
Machine summary:
رابطه تجارب معنوی با تنظیم هیجان و شادکامی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان شهر بیرجند مسیب خزاعی1 ، محبوبه خزاعی 2 ، حسین خاکپور3 ، 1 کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد بیرجند ( نویسنده مسئول) 2 دانشجوی دکتری علوم و معارف نهج البلاغه دانشگاه آیت الله حائری یزد 3 عضو هیئت علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه زاهدان khazaee931@gmail.
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه تجارب معنوی با تنظیم هیجان و شادکامی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان شهر بیرجند در سال تحصیلی 1397-1396 انجام شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد بین تجارب معنوی، شادکامی و تنظیم هیجان دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد.
نتایج پژوهش محمودی، صادقی و امیدی (1396) نشان داده است بین ابعاد نگرش معنوي و تنظيم شناختي هيجاني دانشجویان رابطه مثبت و معنيدار وجود دارد.
5/0 کمتر است، فرض تحقیق تایید می شود؛ یعنی بین تجارب معنوی و تنظیم هیجان دانشجویان رابطه وجود دارد.
بحث یافتههای پژوهش حاضر نشان داد بین تجارب معنوی و تنظیم هیجان دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد.
از سوي ديگر، اين اعتقادات مذهبي و هيجانات مناسب و كنترل شده، در موقعيتهاي برانگيزاننده تعارض، فرد را كمك كرده تا بهترين تصميم را براي حل آن گرفته و بهترين برخورد را با افراد برانگيزاننده تعارض، اتخاذ نمايند (رفیعیهنر و جانبزرگی، 1391) یافتههای پژوهش حاضر نشان داد بین تجارب معنوی و شادکامی دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد.
کجباف و گلابیشهرضا (۱۳۹۵) در نتایج پژوهشی بیان کردند بین معنویت دانشجویان و شادکامی آنها رابطه معنادار وجود دارد.
یافتههای پژوهش حاضر نشان داد بین تنظیم هیجان و شادکامی دانشجویان رابطه مثبت وجود دارد.