Abstract:
جمهوریهای گرجستان و ارمنستان، امروزه بازیگران منطقهای و بینالمللی متعددی را بخود جلب کرده است و اهمیت فوقالعاده تاریخی خود را مجدد بازیافتهاند. گرجستان و ارمنستان که زمانی، حیات خلوت روسیه و اتحاد جماهیر شوروی بودند و در ادوار متمادی تاریخ نیز محل منازعه و رقابت بازیگران منطقه بودهاند، اکنون به محل رقابت قدرتهای بزرگ کنونی تبدیل شده و هر کدام از بازیگران منطقهای و جهانی بدنبال حضور، نفوذ و تامین هرچه بیشتر منافع خود هستند. برای درک بهتر اهمیت این منطقه برای قدرتهای بزرگ بویژه آمریکا و روسیه و گرایشات گرجستان و ارمنستان به هر یک از این دو قدرت، به بررسی اهداف این دو قدرت در منطقه قفقاز جنوبی پرداخته خواهد شد. در پژوهش پیشرو این پرسش مطرح میگردد که کشورهای ارمنستان و گرجستان از سال 2008 به بعد به سمت کدام قدرت شرق و غرب متمایل بوده است؟ نتیجه کلی مقاله نشان میدهد که گرجستان و ارمنستان برای همکاری با ناتو، دارای انگیزههایی هستند. در این میان بنظر میرسد، گرجستان حضور ناتو را بعنوان مقدمهای برای اروپایی شدن ترجیحاً دریافت کمکهای مالی بیشتر میداند و نتیجتاً میتوان بیان نمود که از میان دو بازیگر فرامنطقهای، نقش آمریکا از دیگران بارزتر بنظر میرسد. آمریکا دارای منافع منطقهای در گرجستان و ارمنستان است.
The Republics of Georgia and Armenia have today attracted numerous regional and international actors and regained their extraordinary historical significance. Georgia and Armenia, once the realm of Russia and the Soviet Union, have long been the scene of rivalry between regional actors, and have now become the scene of rivalry between the current great powers and each of the regional actors. And the world seeks to be present, influential and secure as much as possible. In order to better understand the importance of this region for the great powers, especially the United States and Russia, and the tendencies of Georgia and Armenia towards each of these two powers, the goals of these two powers in the South Caucasus region are examined. Leading research raises the question of which Eastern and Western powers Armenia and Georgia have been leaning towards since 2008? In fact, this research descriptively-analytically examines the hypothesis that Georgia and Armenia have incentives to cooperate with NATO. In the meantime, it seems that the Republic of Georgia sees the presence of NATO as a prelude to Europeanization, preferably receiving more financial aid, and as a result, it can be said that among the two trans-regional actors, the role of the United States is different from the others. It looks more obvious. The United States has regional interests in Georgia and Armenia.
Machine summary:
گرجستان و ارمنستان که زمانی، حیات خلوت روسیه و اتحاد جماهیر شوروی بودند و در ادوار متمادی تاریخ نیز محل منازعه و رقابت بازیگران منطقه بودهاند، اکنون به محل رقابت قدرتهای بزرگ کنونی تبدیل شده و هر کدام از بازیگران منطقهای و جهانی بدنبال حضور، نفوذ و تامین هرچه بیشتر منافع خود هستند.
این مقاله به این نتیجه رسیده است که علیرغم اینکه فروپاشی شوروی فرصت تاریخی را در اختیار ایران و ترکیه قرار داد تا با برقراری روابط و همکاریهای نزدیک سیاستها و اهداف خود را در قفقازجنوبی پیش ببرند، اما سیاست توسعهطلبانه ترکیه و سیاست احتیاطی برای ایفای نقش در معادلات این منطقه، شرایطی را دامن زد که هر دو کشور توفیق کافی برای تاثیرگذاری در این معادلات را نداشتند (Bozorgmehri and Tabatabai, 2017: 109-150).
2-1-1-4- سیاستهای سیاسی- نظامی گرجستان گرجستان در پی انقلاب رز سال ۲۰۰۳، تقویت روابط با ناتو و عضویت در این سازمان را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است.
The Role of Foreign Actors in the Color Revolutions; The Case of the Georgian Rose Revolution, Journal of Central Asian and Caucasus Studies, (4)51, 116-81.
Comparative study of Iranian and Turkish Foreign Policy in the South Caucasus from the Collapse of the Soviet Union to 2015.
Iran-Russia Foreign Policy Interaction in Opposition to the East-West Axis in the South Caucasus.
The Impact of Russian Intervention in Post-Soviet Secessionist Conflict in the South Caucasus on Russia Geo-Energy Interests.