Abstract:
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه ای کیفیت زندگی کاری دبیران در ارتباط بین تنیدگی تحصیلی ادراک شده با فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دورة متوسطة دوم شهر نورآباد بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری پژوهش، شامل کلیة دانشآموزان دورة متوسطة دوم شهر نورآباد به تعداد 3246 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و براساس جدول کرسچی و مورگان، 341 نفر از آنها به عنوان نمونه ی آماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (1973)، پرسشنامه ی تنیدگی تحصیلی آنگ و هوان (2006)، و پرسشنامه ی فرسودگی تحصیلی شائوفلی و همکاران (2002)، بود که روایی آنها از طریق نظرسنجی و پایایی نیز از طریق آزمون کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزارهای AMOS و SPSS استفاده گردید. نتایج بدست آمده از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که در سطح معناداری 05/0، بین ابعاد کیفیت زندگی کاری معلمان با فرسودگی تحصیلی ارتباط منفی و معنادار و بین ابعاد تنیدگی تحصیلی ادراک شده با فرسودگی تحصیلی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. طبق یافته های تحلیل رگرسیون، کیفیت زندگی کاری معلمان و تنیدگی تحصیلی دانش آموزان از قدرت پیش بینی فرسودگی تحصیلی برخوردار بودند. نتایج حاصله از فرضیة اصلی پژوهش نیز نشان داد که کیفیت زندگی کاری معلمان، در رابطة بین تنیدگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان نقش واسطه ای دارد.
Machine summary:
بنابراین، پژوهش حاضر درصدد پاسخگوئی به این سؤال اساسی است که: آیا Quality of working life کیفیت زندگی کاری دبیران در رابطة بین تنیدگی تحصیلی ادراک شده با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دورة متوسطة دوم شهر نورآباد در سال تحصیلی 99- 1398 نقش واسطهای دارد؟ پیشینهی پژوهش براساس ادبیات و پیشینهی نظری، به نظر میرسد پیرامون موضوع پیش روی، پژوهشهای در خور توجهی صورت نگرفته است و آنچه مشاهده میشود، به جنبهی خاصی از این موضوع (یعنی ارتباط تنیدگی تحصیلی ادراک شده با فرسودگی تحصیلی) اختصاص دارد که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.
واتسون و همکاران#$$0013 Salmela-Aro Cooper Bruce اتزیون 1 ، دوران 2 و همکاران، و تاپیننتانر و همکاران 3 ، نیز در پژوهشهای خود دریافتند که بین تنیدگی (استرس) تحصیلی و فرسودگی تحصیلی یادگیرندگان رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد [40، 24، 22، و 38] هدف پژوهش پژوهش حاضر، به منظور تبیین نقش واسطهای کیفیت زندگی کاری دبیران در ارتباط بین تنیدگی تحصیلی ادراک شده با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دورة متوسطة دوم شهر نورآباد صورت گرفته است.
برای بررسی این فرضیه از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد (جدول شمارة 5)، و دادههای حاصله نشان داد که در سطح اطمينان 95 درصد، بین ابعاد کیفیت زندگی کاری دبیران با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دورة متوسطة دوم شهر نورآباد ارتباط معناداری وجود دارد (تأیید فرضیة H1).
برای بررسی فرضیة فرعی دوم نیز از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد (جدول شمارة 6)، و دادههای حاصله نشان داد که در سطح اطمينان 95 درصد، بین ابعاد تنیدگی تحصیلی ادراک شده با فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دورة متوسطة دوم شهر نورآباد ارتباط معناداری وجود دارد (تأیید فرضیة H1).