Abstract:
با توجه به نبود مطالعه و پژوهش در ارتباط با چالش ها و بازتاب های فضای مجازی در حوزه برنامه درسی، هدف پژوهش حاضر بررسی مسائل، چالش ها و بازتاب های فضای مجازی در حوزه ی برنامه درسی است. فضای مجازی به عنوان یک ابرمتن کنار برنامه درسی در زندگی روزمره یادگیرندگان نقشی روزافزون و تاثیرگذار پیدا نموده است. از این رو برنامه درسی به عنوان قلب فعالیت های آموزش و پرورش، از مهمترین عناصری است که مستلزم تحول متناسب با شرایط جدید است. برنامه های درسی به عنوان یکی از اجزاء بسیار مهم تعیین کننده ی نظام آموزشی به تبع این تحولات نیز تحت تاثیر قرار می گیرند و از ویژگی های خاص برخوردار می گردند.
Machine summary:
با توجه به چنین تغییرات و پیشرفتهای سریع در علوم، یادگیرندگان نیازمند روشهایی هستند که از طریق آنها به مهارتهای یادگیری دست یابند تا خود بتوانند علوم را بهتر و سریعتر و همگام با پیشرفتهای آن بیاموزند؛ و آموزش این مهارتها به عنوان نیاز روز افراد جز در برنامه درسی نظام آموزشی امکان پذیر نیست.
جهانی شدن به عنوان یک پارادایم اصلی در دوران حاضر، همه شئون زندگی بشر را دستخوش تغییر کرده Edison Reiser Boehm Vasko and Dicheva Athappilly, Durben and Woods Gleydura, Michelman and Wilson Lindeman Simpson O'Connor and Andrews Selwyn and Stirling است.
Hewitt Place - bound Baran, Correia and Thompson راهکار: طراح برنامه درسی باید با استفاده از قابلیتها و امکانات محیط مجازی و با توجه به اصلهایی همچون پرورش مهارتهای شناختی سطح بالا، توسعه ظرفیتهای خودآزمایی و تأمل، تقویت انگیزش، تقویت حس کنجکاوی، تناسب فعالیتها با سبکهای گوناگون یادگیری، انتخاب فعالیتهای مرتبط با دنیای واقعی و ترغیب یادگیری جمعی و گروهی، فعالیتهای متنوعی را برای دانشجوی مجازی تدارک ببیند.
بنابراین با توجه به تغییر نیازها و ترجیحات، برای اینکه آموزش برای دانشآموزان این نسل خستهکننده نباشد باید برنامههای درسی آنان از جمله روشها و فعالیتهای آموزشی نیز تغییر کند تا سبک زندگی و علاقه مندیهای نسل امروزی را مورد توجه Salmon Connolly Fullan McClarty, Orr, Frey, Dolan, Vassileva and McVay قرار دهد.
The Evolution of American Educational Technology, 2nd Ed. Information Age Publishing, New York (cited in Saettler, L.