Abstract:
یکی از فضایل مشهور حضرت علی j حدیث سدّ الابواب است که پیامبر (ص) دستور فرمود همه درها به سوی مسجد ایشان بسته شود، غیر از بابِ خانه علی j. در برخی نقلهای این حدیث، به علتِ این امر هم تصریح شده که «لزوم تطهیر مسجد از آلودگیها» است، و نشان میدهد که حضرت علی j از هر گونه آلودگیِ باطنی مبرّا است. در مقابل این فضیلت، روایتی در کتب اهل سنت ذکر شده که پیامبر اجازه دادهاند ابوبکر نیز خوخه (دریچه/پنجره)ای به سوی مسجد داشته باشد. عالمان عامه از این روایت، اشاره به خلافت و جانشینیِ ابوبکر را برداشت کردهاند. مقاله حاضر پس از نقل آرای اهل سنت در هر دو روایت، صرف نظر از اشکالهای سندی و متنیِ روایت خوخه، تناقضها و دوگانگیها را در برداشت روشن کرده، و به دنبال کسب پاسخ این پرسش از عالمان اهل سنت است که: «چرا حدیث سدّ الابواب که عالمان شیعه و اهل سنت آن را صحیح بلکه متواتر شمردهاند، چنین اشارهای به خلافت امام علی j ندارد؟». روش گردآوری مطالب در این مقاله کتابخانهای، و پردازش آنها توصیفیتحلیلی است.
One of the famous virtues of Imam Ali (AS) is the hadith of Sadd al-Abwab, in which the Prophet (S) ordered all doors to be closed to his mosque, except the door of Ali's (AS) house. In some versions of this hadith, it is stated that the reason was the necessity of keeping the mosque purified from impurities, and in turn it shows that Imam Ali (AS) was free from any internal impurities. In contrast to this virtue, according to a narration in Sunni books, the Prophet allowed Abu Bakr to have a Khokhah (window) to the mosque. From this narration, Sunni scholars have taken the reference to the caliphate and the succession of Abu Bakr. The present article, after quoting the views of the Sunnis about both narrations, regardless of the deficiencies related to the text and the chain of narrators of the hadith Khokhah, shows the contradictions and dualities in interpretations, and seeks to answer the following question from the Sunni scholars; Why does the hadith of Sadd al-Abwab, which is considered correct and even motawater (successive) by both the Shiite and Sunni scholars, not refer to the caliphate of Imam Ali (AS)? The method of collecting materials in this research is library-based, and information processing is descriptive-analytical.