Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بهبود مشکلات املایی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی مدرسه تختی، شهرستان بیله سوار، صورت پذیرفت. پژوهش حاضر از نوع کیفی- موردپژوهی می باشد. جامعه آماری در پژوهش حاضر تمام دانش آموزان کلاس چهارم ابتدایی مدرسه تختی که شامل ۱۴نفر می باشد، است.کلیه جامعه آماری نیز به عنوان نمونه در نظرگرفته شد. روش گردآوری اطلاعات از نوع مشاهده و بررسی تکالیف دانش آموزان می باشد. در این پژوهش سعی گردید مشکلات رایج املایی دانشآموزان، به حداقل کاهش یابد. برای بهینهسازی روش آموزش املا (به عنوان یک ماده درسی که قابل آموزش است؛ نه به عنوان یک درس که همیشه ارزشیابی میشود)، از روشهای نوین آموزش املا، در قالب تهیه محتوای الکترونیکی قابل ارایه در برد هوشمند، رایانه و پروژکتور و... بهره گرفته شد. روشهای جدید آموزش املا جایگزین روش مرسوم دیکته گویی شد و کلمات در قالب سیدیهای کمک آموزشی، اسلاید کلمات با نحوه تلفیق حروف، آموزش املای آنلاین و ترکیب با کمک برد هوشمند توسط معلم، آموزش داده شد و با کمک روشهای نوین دیکته گویی ارزشیابی شد. استمرار برنامه در طول سال تا پایان درس، توانست دانشآموزانی را پرورش دهد که نه تنها در املا، بلکه در چهار مهارت اصلی زبانآموزی (گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن) مهارت بسزایی به دست آوردند. نتایج پژوهش به کاهش چشمگیر اشکالات املایی دانشآموزان اشاره داشت.
Machine summary:
بهبود بخشی مشکلات املایی دانشآموزان با استفاده از روشهای نوین آموزش املا و وسایل کمک آموزشی هوشمند (برد، پروژکتور و رایانه) نیما سبلانی طالشمکائیل 1 ، خیام سبلانی طالشمکائیل 2 1 دانشجو دکتری روانشناسی تربیتی و دبیر آموزش و پرورش (نویسنده مسئول) 2 کارشناشی ارشد الهیات و معارف اسلامی و دبیر آموزش و پرورش چکیده پژوهش حاضر با هدف بهبود مشکلات املایی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی مدرسه تختی، شهرستان بیله سوار، صورت پذیرفت.
دلایل زیادی در مورد اهمیت و سخت بودن این مرحله برای دانشآموزان وجود دارد اما آنچه یادگیری این فرایند را برای دانشآموزان، بهخصوص در پایه اول ابتدایی آسان میکند، استفاده از آموزش املا به روش چند حسی 2 است که حواس مختلف را درگیر یادگیری میکند.
هدف محقق در این تحقیق، بهینهسـازی روند یادگیری املا برای افراد عادی بوده و به املا به عنوان ارزشیابی نگریسته نشده است؛ بلکه املا را فرآیندی که در آن درس املا مانند سایر دروس توسط معلم آموزش داده میشود و بر بعد نوشتاری در کودکان تأکید میکند، به حساب آورده است.
بود و با درنظر گرفتن امکان جایگزینی روشهای جدید آموزش املا در کلاس جدید، با این نکته و سؤال مواجه شدم که آیا میتوانم مشکلات املایی و نوشتاری دانشآموزان کلاسم را با استفاده از این امکانات بهبود بخشیده و کارآیی آنها را در این درس پراهمیت، بهینه سازم؟ در این راستا، ضمن مطالعه منابع موجود و نظرخواهی از همکاران، مشکلات آموزش املا را در دستههای زیر تقسیمبندی نمودم: موانع و مشكلات آموزش املا 1.