Abstract:
تصادفات جادهای، یک بحران و مشکل عمده سلامت عمومی و از اولویت های سیاسی هر کشوری برای مقابله با آن در سراسر جهان می باشد. در ایران، صدمات جاده ای نقش پررنگ تری دارد و در بین کشورهای با بدترین حالت ناامنی جاده ها، (وضعیت قرمز) در بین 5 کشور اول جهان قرار دارد. آمارها نشان میدهد با وجود آنکه ﺟﻤﻌﻴﺖ کشور ایران ﻛﻤﺘﺮ از ﻳﻚ درﺻﺪ ﻛﻞ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺟﻬﺎن می باشد، اما درﺻﺪ ﺗﻠﻔﺎت ﺟﺎده ای این ﻛﺸﻮر 2درﺻﺪ ﺗﻠﻔﺎت جهانی و 1.5برابر ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺟﻬﺎﻧﻲ اﺳﺖ .در کشور ایران برای ایمنی جاده ها و کاهش تصادفات، با توجه به تجربه سایر کشورها و چالش های تشدید ناایمنی جاده ها در آینده، ابتدا نیازمند تدوین سناریو محتل برای آینده ناایمنی جاده می باشیم و سپس، در نظر گرفتن عواملی نظیر، تشکیل شورای دائم ایمنی جاده برای نظارت و ارزیابی ایمنی جاده می تواند بسیار مفید باشد.
Road accidents are a major public health problem and a political priority for any country around the world. In Iran, road injuries play a more prominent role, and among the countries with the worst road insecurity (red status), it is among the top five countries in the world. Statistics show that Iran's population is about one percent of the world's population,But the percentage of road casualties in Iran is 2% of global casualties and one a half global average In Iran, for road safety and accident reduction, given the experience of other countries and the challenges of unsafe road intensification in the future, we first need to formulate a scenario for the unsafe future of the road and then, considering factors such as the formation of a permanent council. Road safety can be very useful for monitoring and evaluating road safety.
Machine summary:
برآوردهاي سازمان ملل متحد نيز نشان ميدهد که آمار تلفات جاده اي تا سال هاي آينده در بين سخت گيرانه در حين آموزش و عدم استفاده از کشورهاي در حال توسعه بين ٦٥ تا ٨٥ درصد سيستم هاي نوآورانه ، پيش بيني ميشود تصادفات افزايش مييابد.
نگاه به آمارها و روند آن ها نشان جاده اي و به تبع آن مرگ ومير در اثر ناامني جاده ها ميدهد با وجود آنکه جمعيت کشور ايران کمتر در سال هاي آينده در ايران رو به افزايش باشد و اين از يک درصد کل جمعيت جهان است ، ولي درصد خطر را پررنگ تر کند (رحيمي، ٢٠١٠).
مناطق مختلف جهان نيز يکسان نيست ، اول اينکه ، هفته نامه اکومونيست نيز، گزارش ميدهد، منطقه به وضوح مشخص نيست که چگونه کشورها در ايمني خاورميانه مرگ بارترين جاده ها را در اختيار دارد، و جاده پيشرفت ميکنند، ثانيا دانش ما در مورد علل اين روند در آينده کشنده تر خواهد شد؛ به طوري که تصادفات و محدودکردن پيامدهاي (منفي) آن ها از هشت کشور با بالاترين نرخ مرگ هاي جاده اي، به ميزان قابل توجهي آشکار نيست .
معمولا در اين کشورها قيمت بنزين پايين در اين گزارش ، به برخي از راهکارها و عوامل است ، همين مسئله شهروندان را تشويق به رانندگي مؤثر و مهم نوآورانه ، همراه با راهکارهاي تجربه شده ميکند، و ميزان تلفات جاده اي را بالا ميبرد (هفته کشورهاي ايمن جهان ، در زمينه ارتقاي ايمني نامه اکومونيست ، ٢٠١٧).
“Factors Involved in The Pas And Present Hisory of Road Trafc Injuries and Deaths in Iran.