Abstract:
امروزه مقوله استاندارد برای صنایع مختلف و تجارت بهطور مشخص باکیفیتهای متفاوت تعریفشده است و در سطح جهانی هم قابلاجرا می باشد، اما در آموزشوپرورش به دلیل ارتباط داشتن موضوعات با انسان و پیچیده ترشدن موضوع، نمی توان استاندارد یکنواختی را برای همه کشورها مدون نمود، چراکه هر کشوری با توجه به اقلیم و جایگاه آن در کره خاکی دارای شرایط فرهنگی، سیاسی، اجتماعی متفاوتی است. حتی در یک کشور همانند ایران به دلیل گستردگی و وسعت کشور شاید استاندارد خاصی برای آموزشوپرورش قابل تدوین نباشد، اما آموزشوپرورش بدون استاندارد هم جایگاهی نخواهد داشت. پژوهش حاضر باهدف ارایه الگو برای آموزشوپرورش استاندارد و تبیین آن انجامگرفته است. این پژوهش برای شناسایی مولفه های آموزشوپرورش و ارایه الگوی آموزشوپرورش استاندارد به بررسی نظرات خبرگان حوزه آموزشوپرورش پرداخته است. روش تحقیق، توصیفی-پیمایشی بود . داده-ها بهصورت میدانی گردآوری گردیده است. جامعه آماری کارشناسان و خبرگان در حوزه آموزشوپرورش بودند که بدین منظور، تعداد ۲۶۰ نفر از خبرگان و کارشناسان در حوزه آموزشوپرورش استان خراسان جنوبی به روش نمونهگیری خوشه ای – سهمیه ای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده است. برای تعیین پایایی و اعتبار ابزار اندازهگیری نیز از آلفای کرونباخ، روایی محتوایی و همزمان استفاده شد. برای تحلیل داده های کیفی از روش داده بنیاد و داده های کمی از شاخص های توصیفی، برازش و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج کلی پژوهش حاکی از آن است که مدل ارایهشده با استفاده از نرمافزار AMOS قابلتایید می باشد.
Today, the standard category for different industries and businesses is clearly defined with different
qualities and can be applied globally, but in education, because the issues are related to humans and
the issue becomes more complex, the standard power of uniformity was codified for all countries,
because each country has different cultural, political, and social conditions according to its climate
and position on the planet. Even in a country like Iran, due to the size of the country, a specific
standard for education may not be possible, but education without a standard will not have a place.
The present study aims to provide a model for standard education and explain it. This research has
examined the opinions of experts in the field of education in order to identify the components of
education and present a standard education model. The research method was descriptive-survey.
Data were collected in the field. The statistical population was experts in the field of education. For
this purpose, 260 experts and experts in the field of education in South Khorasan province were
selected by cluster-quota sampling method. The data collection tool was a researcher-made
questionnaire. Cronbach's alpha, content validity and concurrency were used to determine the
reliability and validity of the measurement tool. Descriptive data, fitting and confirmatory factor
analysis were used to analyze the qualitative data and the quantitative data method was used. The
general results of the research indicate that the proposed model can be verified using AMOS
software.
Machine summary:
با گذشت بیش از 20 سال از شروع نهضت استانداردسازی این سؤال همواره مطرح است که آیا مجموعهای از استانداردها وجود دارد که منجر به بهبود قابلتوجهی در عملکرد دانشآموزان و معلمان شود و علاوه بر آن ، خلاقیت و ابتکار آنان را نیز تقویت کند؟ همچنین با توجه به ابعاد متفاوت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کشورهای مختلف ، آیا میتوان از استانداردها و یا معیارهای مشخص سخن گفت؟ امروزه مقوله استاندارد برای صنایع مختلف و تجارت بهطور مشخص باکیفیتهای مختلف تعریفشده است و در سطح جهانی هم قابلاجرا است ، اما در آموزشوپرورش به دلیل سروکار داشتن با انسان، موضوع پیچیدهتر شده و نمیتوان استاندارد یکنواختی برای همه کشورها مدون نمود، چراکه هر کشوری با توجه به اقلیم و شرایط فرهنگی ، سیاسی، اجتماعی و جایگاه آن در کره خاکی متفاوت است.
مهرعلی زاده و همکاران (Meheralizadeh & et al, 2013)، برای ارائه الگوی پارادایم بازسازی و بهسازی نظام استاندارد مهارت بر اساس روش داده بنیاد، به مطالعه موردی پرداخته و در این تحقیق برای تبیین موضوع به عناصر پنجگانه مرتبط با استانداردهای آموزشی (پدیده موردمطالعه، شرایط علی، زمینه تأثیرگذار، عاملهای مداخلهگر، راهبردهای موردنظر و پیامدها) توجه کرده و نتیجه میگیرد که سوابق نظری و تجربی و دیدگاههای مطرحشده در خصوص استانداردهای آموزشی، بیانگر این است که چنانچه در جامعه نسبت به استانداردهای آموزشی و شغلی احساس نیاز به وجود آید بسیاری از مشکلات حاشیهای استانداردهای شغلی و آموزشی مرتفع خواهد شد.
com - Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Neyshabour Branch, Islamic Azad University, Neyshabour, Iran (Corresponding Author) Akbari.
com - Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Neyshabour Branch, Islamic Azad University, Neyshabour, Iran moslemch2015@gmail.