Abstract:
از جمله موضوعاتی که در قرآن و روایات به خصوص سخنان حضرت علی (علیه السلام) بسیار به آنها اشاره شده، موضوع «رابطه نفاق و ریا» است. «ریا» زیر مجموعه نفاق می باشد همچنین ریا وصف عمل شخص ریاکار است ولی نفاق وصف شخصی است که ظاهر و باطنش با هم مخالف است؛ ضرورت بررسی این موضوع در آن است که، مسلمانان جهت رسیدن به کمالات زندگی نیازمند هدایتهای وحیانی و آموزههای اهل بیت به خصوص حضرت علی (علیه السلام) هستند، بنابراین اگر به نکات آموزنده قرآن و نهج البلاغه توجه نمایند، معیارهای موشکافانهای را استخراج خواهند کرد که میتواند آنان را در پیشبرد اهداف زندگی
موفق نماید. نوشتار حاضر که بر اساس روش توصیفی تحلیلی نگارش یافته، در صدد نشان دادن بخشی از رابطه بین دوچهره گان (منافقان) و ریاکاران از منظر قرآن و نهج البلاغه میباشد که از جمله یافتههای این پژوهش میتوان گفت: یکی از روابط بین «ریا» و «نفاق» آن است که، شخص ریاکار ظاهرش را برخلاف باطن خود مینماید تا مردم را بفریبد، پس در این حالت، ریاکاری، نام دیگر پیدا میکند که همان دورویی و نفاق است؛ اما بر مبنای قرآن مهمترین خصوصیت انسان ریاکار، نفاق است، به عبارت دیگر عمل ریایی از کسی صادر نمیشود، مگر اینکه آن شخص دارای صفت نفاق باشد.
Machine summary:
«ریا» زیر مجموعه نفاق می باشد همچنین ریا وصف عمل شخص ریاکار است ولی نفاق وصف شخصی است که ظاهر و باطنش با هم مخالف است؛ ضرورت بررسی این موضوع در آن است که، مسلمانان جهت رسیدن به کمالات زندگی نیازمند هدایت های وحیانی و آموزه های اهل بیت به خصوص حضرت علی (علیه السلام) هستند، بنابراین اگر به نکات آموزنده قرآن و نهج البلاغه توجه نمایند، معيارهاي موشكافانه اي را استخراج خواهند كرد كه ميتواند آنان را در پيشبرد اهداف زندگي موفق نمايد.
نوشتار حاضر که بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی نگارش یافته، در صدد نشان دادن بخشي از رابطه بین دوچهره گان(منافقان) و ریاکاران از منظر قرآن و نهج البلاغه ميباشد که از جمله یافته های این پژوهش میتوان گفت: یکی از روابط بین «ریا» و «نفاق» آن است که، شخص ریاکار ظاهرش را برخلاف باطن خود مىنمايد تا مردم را بفريبد، پس در اين حالت، رياكارى، نام ديگر پيدا مىكند كه همان دورويى و نفاق است؛ اما بر مبنای قرآن مهمترین خصوصیت انسان ریاکار، نفاق است، به عبارت دیگر عمل ریایی از کسی صادر نمیشود، مگر اینکه آن شخص دارای صفت نفاق باشد.
نخستين بار حضرت علی (علیه السلام) با استناد به قرآن، واژه«نفاق» را به معنای شخص «دو رو» و به معنای کسي که گفتار او با آنچه که در دل دارد، مخالف است، به کار برده و ریا را به عنوان زیر مجموعه نفاق معرفی کرده به عبارتی دیگر ریا از گونه های نفاق است،وقتي عدهاي نتوانند با مسلك، مرام، دين، مذهب و يا حكومتي كنار بيايند و آن را نپذيرندو از طرف ديگر به دلايل متعدد نتوانند و يا نخواهند كه با آن به مخالفت برخيزند و آن را رد كنند يا اخلاص، شهامت، قدرت و جرأت بر مخالفت صريح نداشته باشند، در ظاهر خود را موافق اين مرام،دين،مذهب و حكومت و...