Abstract:
مقاله حاضر با هدف ارائه الگویی برای ارتقای مهارت های تفکر دانش آموزان در انواع محیط های یادگیری در شهر اهواز با بهره گیری از روش پژوهش آمیخته تدوین شده است در بخش کمی با بهره گیری از پرسشنامه استاندارد مهارت های تفکر انتقادی کالفرنیا فرم ب (CCTST) که شامل 34 سوال چند گزینه ای است. و در بخش کیفی با روش داده بنیاد الگوی پارادایمی مهارت های تفکر دانش آموزان با استفاده از مصاحبه با افراد متخصص استخراج گردید. روایی سوالات مصاحبه بر اساس روایی صوری و محتوای و تایید 10معلم با سابقه مدیریت و تدریس و هچنین چند خبره دانشگاهی تعیین گردید. و برای اعتبار داده های مصاحبه از روش ملاک ارزیابی یک مطالعه به روش گراندد تئوری، در تحقیق حاضر از روش زاویه بندی (اجماع/ مثلث سازی) یعنی مصاحبه، تحلیل اسناد و مشاهدات محقق استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داده که نمره تفکر انتقادی جامعه مورد پژوهش 17.7 از 34 است. و کمترین نمره مرتبط با سوالات بخش تحلیلی هستند که نشان از ضعف تفکر تحلیلی انتقادی به مسائل می باشد. مقایسه وضع موجود و مطلوب نشان می دهد بین تفکر انتقادی دانش آموزان از وضعیت مطلوب و وضعیت موجود فاصله زیادی وجود دارد.عدد وضع مطلوب بیانگر دو برابر بودن نسبت به عدد وضع موجود می باشد.
Machine summary:
ارائه الگویی برای ارتقای مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان در انواع محیطهای یادگیری زهرا هیبت اله پور 1 ، ملیحه چرخاب 2 1 دکتری مدیریت آموزشی،مدرس دانشگاه و معاون پژوهش و فناوری سازمان مدیریت صنعتی خوزستان(نویسنده مسئول) 2 دکتری مدیریت آموزشی،پژوهشکده تعلیم و تربیت،آموزش و پرورش،خوزستان،اهواز چکیده مقاله حاضر با هدف ارائه الگویی برای ارتقای مهارتهای تفکر دانشآموزان در انواع محیطهای یادگیری در شهر اهواز با بهره گيري از روش پژوهش آميخته تدوین شده است در بخش كمي با بهره گيري از پرسشنامه استاندارد مهارت های تفکر انتقادی کالفرنیا فرم ب (CCTST) که شامل 34 سوال چند گزینه ای است.
با توجه به اینکه بخشی از پژوهش حاضر به شرح و توصیف واقعیتها بر اساس نظرسنجی با استفاده و تحلیل پرسشنامه یعنی بررسی وضعیت موجود از دختران دانش آموز در حوزه مهارتهای تفکر در محیط های یادگیری میپردازد، میتوان روش بکار رفته در این پژوهش را توصیفی دانست (مهرعلیزاده و همکاران،1392).
در این پژوهش پرسشنامه ای که مورد استفاده قرار گرفته است،عبارت است از: به منظور بررسی سطح مهارتهای تفکر انتقادی در میان دانش آموزان سال ششم اهواز از پرسشنامه مهارت های تفکر انتقادی کالفرنیا فرم ب (CCTST) استفاده می شود.
ارائه الگویی برای ارتقای مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان در انواع محیطهای یادگیری در این قسمت ابتدا وضعیت تفکر انتقادی دانش آموزان بر اساس مولفه های پنج گانه تحلیل، استنباط، ارزشیابی، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی بررسی شده است.
این مقاله برگرفته شده از پژوهشی تحت عنوان ارائه الگویی برای ارتقای مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان در انواع محیطهای یادگیری با حمایت مالی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان می باشد.