Abstract:
مقدمه: اهمالکاری تحصیلی یکی از متغیرهای شایع در دانشجویان است که لزوم توجه به آن و بررسی متغیرهای تأثیرگذار بر آن ازجمله خود ناتوانسازی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی اهمیت بسیاری دارد. لذا پژوهش حاضر باهدف نقش خودکارآمدی تحصیلی و خود ناتوانسازی تحصیلی در اهمالکاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند انجام شد.
روشها: پژوهش حاضر ازجمله پژوهشهای همبستگی که به روش نمونهگیری طبقهای تعداد 120 نفر از دانشجویان پسر پردیس شهید باهنر بیرجند انتخاب و پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، خود ناتوانسازی تحصیلی میجلی و همکاران (2000) و خودکارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ (2002) را تکمیل نمودند. جهت تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی مانند جداول توزیع فراوانی، محاسبه میانگین، انحراف معیار و نیز از شاخصهای آمار استنباطی، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی (34/0- = R) رابطه منفی و معنی دار، خود ناتوانسازی تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی (21/0 = R) رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین این دو متغیر باهم مقدار 16/0 واریانس اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی میکنند.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش توجه بیشتر مسئولین و متصدیان تعلیم و تربیت و مؤسسات آموزش عالی را در زمینه اهمالکاری تحصیلی دانشجویان را میطلبد.
Introduction: Academic procrastination is one of the prevalence variables in students and the varibles affecting it, such as academic self-handicapping and self-efficacy should be examined. Thus, this study aimed to investigate the role of academic self-efficacy and academic self-handicapping In Academic dawdle Bahonar University.
Methods: This study is a correlational study that stratified sampling, 120 students from Birjand Shdndabzar. Research tools Scale Academic dawdle Rasblvm & Solomon (1984), academic self-handicapping Medgley & et al (2000) academic self- McIlroy & Bunting (2002).Were completed. For data analysis, descriptive statistics such as frequency tables, mean, standard deviation and inferential statistics, correlation and multiple linear regressions were used.
Results: Results showed that academic self-efficacy and Academic dawdle (R = -0.34) academic self-handicapping with Academic dawdle (R = 0.21) There was a significant negative correlation. Together these two variables also predict Academic dawdle amount of variance 16.0.
Conclusions: The results of the study and operators more attention to education and higher education institutions in the field of Academic dawdle sectors.