Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی های نمادی بر میزان توجه و تمرکز دانش آموزان پایه اول ابتدایی شهرستان بروجن در درس فارسی انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از بین آنها تعداد 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. جمع آوری داده ها، با استفاده از پرسشنامه ی توجه روزانه و آزمون عملکرد پیوسته انجام گرفته و در نهایت با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شده است. نتایج حاصل از تحلیل داده ها گویای این است که اختلاف نمره توجه و ابعاد آن در دو گروه آزمایش و کنترل معنادار است (sig=0.00<0.05). همچنین اختلاف تمرکز کودکانی که در گروه آزمایش قرار داشتند و در جلسات بازی نمادی شرکت کردند، نسبت به دانش آموزان گروه کنترل، معنادار می باشد (sig=0.00<0.05). با توجه به نتایج، می توان گفت بازی نمادی بر میزان تمرکز و توجه دانش آموزان اول ابتدایی اثر می گذارد.
Machine summary:
از آنجاییکه درس فارسی بهعنوان یکی از دروس اصلی در نظام آموزشی کشور ما بهویژه در مقطع ابتدایی و سالهای اولیه دبستان تلقی میشود لازم است تمرکز و توجه ویژهای بدان شده بهویژه در امر آموزش آن؛ تا زبان مادری و ملی ما بهطور دقیق در ذهن دانش آموزان جای بگیرد) طالع پسند و دلاور، 1395).
بازی برای رشد مطلوب کودک بسیار مهم است به طوری که در ماده 31 کنوانسیون سازمان ملل، حقوق کودک به رسمیت شناخته شده است؛ بنابراین " حق کودک را برای استراحت و اوقات فراغت ، انجام فعالیتهای تفریحی متناسب با سن کودک و شرکت آزادانه در زندگی فرهنگی و هنری" به رسمیت می شناسد 6 i"/>i"/> ، 20 Johnson, Christie & Wardle Hazizah Arya Hashtchin Cheong Gandhi گینزبورگ 1 ، 2007).
با توجه به اهمیت بازی نمادی در زندگی کودکان، در پژوهش حاضر تلاش میشود تاثیر بازیهای نمادی بر میزان توجه و تمرکز دانش آموزان پایه اول ابتدایی در درس فارسی مورد بررسی قرار گیرد.
روش شناسی پژوهش فرضیه اصلی: بازی های نمادی بر توجه و تمرکز دانش آموزان اول ابتدایی شهرستان بروجن در درس فارسی تأثیر دارد.
Ginsburg Gurian , Stevens Pellegrini,, Kato, Blatchford, Baines Satcher Santrock McCune بازیهای نمادی بر توجه دانش آموزان اول ابتدایی شهرستان بروجن در درس فارسی تأثیر دارد.
به این معنا که برای متغیر "توجه و زیرمقیاسهایش"، نمرات پس آزمون در گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری دارند ؛ بنابراین با در نظر گرفتن نتایج به دست آمده از تحلیل کوواریانس میتوان گفت بازی های نمادی بر میزان تمرکز دانش آموزان اول ابتدایی در درس فارسی تاثیر دارد.