Abstract:
با افزایش زندگی شهر نشینی و صنعتی شدن زندگی بشر ،اندک اندک جامعه و محیطهای فیزیکی زندگی نیز شرایط بستهتری را پیدا نموده و نهایتا هم به زندگی آپارتمان نشینی ختم شدند .حضور بیسابقه مردم جامعه در فضای مجازی و استفاده از بستر اینترنت و شبکههای تلفن همراه ،کاهش شدید مراودات اجتماعی در تمامی سطوح را به دنبال داشت .بازیهای مجازی تلفن همراه جای بازیهای واقعی و فکری را گرفتند و جریان رشد کودکان را در همه ابعاد تحت تاثیر قرار دادند ، بازیهای فکری غیرمجازی از مهمترین ابزار برای مراودات اجتماعی ، درک متقابل ، کاهش استرس میباشند .باروش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای در شهر ساربوگ از حجم آماری معین با روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی ازمجموع 463 نفر تعداد 60 نفر از دانش آموزان پایه های چهارم ،پنجم و ششم مدارس پسرانه شهر ساربوگ گزینش شدند و مورد پژوهش و بررسی قرارگرفتند. فرض اصلی این پژوهش در این بود که بازیهای فکری غیرمجازی در دوری از فشارهای روحی و استرس و سازگاری اجتماعی رابطه معناداری دارد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از پرسشنامه سازگاری اجتماعی سهرابی و سامانی (1390) با پاسخهای چندگزینهای لیکرت استفاده شد.نتایج حاصله رابطه معنادار بازیهای فکری غیرمجازی در پرورش هوش و نهایتا ایجاد سازگاری اجتماعی در دانش آموزان ابتدایی پسرانه شهر ساربوگ را مورد تایید قرار دارد.
Machine summary:
بازي امکان کاهش اضطراب را فراهم مي کند، انگيزه را افزايش و شانس بيشتري براي آزمايش راه حل و تمرين بدون هيچ پيامد واقعي فراهم را مي کند همچنين ، با توجه به اينکه بازي فعاليت غالب در مرحله کودکي و نوجواني است ، مي توان آن را به عنوان واسطه اي که رشد شناختي کودکان تقويت ميکند در نظر گرفت رابه طور خلاصه ، بازي به عنوان يکي از فعاليت هاي کليدي در زندگي کودکان در مرحله کودکي در نظر گرفته مي شود انواع مختلفي از بازيها ميتوانند از توسعه کارکردهاي اجرايي پشتيباني کنند.
بازي هاي فکري يکي از نيازهاي اساسي کودکان به شمار ميرود حتي در تمام مراحل عمر جريان دارد و البته که در دوران کودکي از شدت بيشتري برخوردار است و مهمترين و اساسيترين فعاليت کودک به شمار ميرود که در عين سرگرم کردن کودک کارکردهاي مهم ديگري را دارا است که هر يک از اين کارکردها به جنبه هايي از زندگي کودک مربوط ميشوند که او را براي ورود به زندگي بزرگسالي آماده ميسازد از اين لحاظ شرايط بازي آزادي کودک در بازي اسباب بازي ها مورد استفاده کودک و مدت زماني که به بازي با کودک اختصاص داده ميشود اهميت شايان توجهي دارد، خداوند نخستين دوره رشد انسان را با بازي همراه کرده است در اسلام نيز دستور است که فرزندانتان را هفت سال رها کنيد تا بازي کند اين دستور نشانگر تاثير 369 بازي در تربيت کودک است زيرا کودک در اين سن حرف شنوي چنداني ندارد و نميتوان با امر و نهي او را تربيت کرد(فيروزه ، .