Abstract:
تحولات گذار نوجوانی، قرار گرفتن در آستانه بلوغ و وارد شدن به فصل جدید از زندگی مخصوصا و رویارویی با این تغییرات، می تواند زمینه ساز پرخاشگری یا سازگاری دانش آموزان باشد، که خود ممکن است از دیگر شاخصه های روانشناختی مانند هوش غیرشناختی آنان تاثیر پذیرد. از اینرو هدف از تحقیق پیش رو؛ بررسی رابطه بین هوش اجتماعی با سازگاری فردی / اجتماعی و بود. جامعه آماری را دانش آموزان دختر پایه نهم تشکیل داد که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 133 نفر از آنان با نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. داده های میدانی به وسیله پرسشنامههای هوش اجتماعی ترومسو، پرسشنامه بومی شده ی سازگاری مونت جمع آوری، و به وسیله نرم افزار 26spss توصیف و تحلیل شد. نتایج رگرسیون همزمان نشان داد؛ هوش اجتماعی توان پیش بینی سازگاری را دارند .براساس نتایج به دست آمده، اهمیت قائل شدن به هوش اجتماعی همانند هوش عمومی و در نظر گرفتن این مقوله در برنامه های درسی، آموزش و تدریس معلمان، تالیف کتب درسی برای مسولین و توجه به متغیرهای دیگر اثرگذار بر سازگاری و مقایسه آن با نتایج تحقیق حاضر و مشابه آن به محققان آینده توصیه گردید.
Machine summary:
بررسی رابطه هوش اجتماعی با سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر پایه نهم شهر زهک ام البنین شهرکی 1 ، مریم فلاحتی کهخا 2 ، ام النین سعادتیان 3 ، کبری رستگار کهخا ژاله 4 1 کارشناسی زبان و ادبیات فارسی،دانشگاه فرهنگیان، سیستان و بلوچستان ، ایران (نویسنده مسئول) 2 کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران 3 کاردانی آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد زابل، سیستان و بلوچستان ، ایران 4 کارشناسی علوم تجربی ،دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر کرمان ،کرمان ، ایران چکیده تحولات گذار نوجوانی، قرار گرفتن در آستانه بلوغ و وارد شدن به فصل جدید از زندگی مخصوصا و رویارویی با این تغییرات، می تواند زمینه ساز پرخاشگری یا سازگاری دانش آموزان باشد، که خود ممکن است از دیگر شاخصه های روانشناختی مانند هوش غیرشناختی آنان تأثیر پذیرد.
نکته اساسی در تعریف و مدل سازی هوش هیجانی این است که این ترکیب، مفهومی جدید و چالش برانگیز بوده است و تعداد زیادی از محققان، پژوهشگران و نظریه پردازان، هوش هیجانی هوش عاطفی و هوش اجتماعی را در یک مقوله - دسته بندی کرده و این مفاهیم را به یک معنی بکار برده اند و از سوی دیگر، رویکرد هوش هیجانی به عنوان مجموعه ای از کفایت های اکتسابی، بررسی چگونگی سازگاری شخص با محیطش را که می تواند سنجش از( پیامد ( نتیجه) به حساب آید، امکان پذیر می سازد(سیف نراقی، 1313) در تعریفی که به نظر می رسد جامع(تر) باشد؛ هوش اجتماعی عبارت است از توانایی بکارگیری مهارت های ارتباطی، روابط دوستانه با دیگران، رفتارهای اجتماعی و هم دلی با دیگران و مؤلفه های هوش اجتماعی عبارتند از: پردازش اطلاعات اجتماعی (SIP) ، مهارتهای اجتماعی (SS) ، آگاهی اجتماعی (SA) (رضایی،) 1389 ؛ محمدیان، 1385) موضوع هوش بسیار جذاب است و به طور پیوسته تکامل می یابد.