Abstract:
هدف اصلی در پژوهش حاضر بررسی رابطه بین جو عاطفی خانواده با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی گنبدکاوس بود، روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر گنبد بوده که به تعداد ۲۴۰۰ نفر میباشد. تعداد نمونه بر مبنای جدول کرچسی و مورگان، 360 نفر میباشد که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. و ابزار تحقیق پرسشنامه جو عاطفی خانواده (هیل برن، ۱۹۶۴) و پرسشنامه (حسین چاری و دهقانیزاده، ۱۳۹۱) میباشد. نتایج مطالعه نشان داد که بین جوعاطفی خانواده و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت معنادار وجوددارد. همچنین نتایج مطالعه نشان داد که جوعاطفی خانواده میتواند سرزندگی تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی کند.
Machine summary:
با توجه به موارد فوق، هدف اصلی پژوهش این است که آیا بین جوعاطفی خانواده با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان پایه ششم گنبدکاوس رابطهای وجود دا > روش > روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است و از نظر هدف، کاربردی میباشد.
برای آزمون فرض طبیعی بودن متغیرهای اصلی پژوهش (جو عاطفی خانواده و سرزندگی تحصیلی) از آزمون کولموگروف- اسمیرونوف استفاده شد که نتایج آن در جدول ۱ ارائه شده است.
به منظور پاسخگویی به این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن در ذیل نشان داده شده است: جدول 3: همبستگی پیرسون بین متغیرهای پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 001/0 <=p نتایج نشان می دهد که بین ابعاد جو عاطفی خانواده و سرزندگی تحصیلی در سطح 001/0 <=p رابطه مثبت و معنی دار دارد.
بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین جو عاطفی خانواده با سرزندگی تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی گنبدکاوس بود.
نتایج نشان داد که اثر جوعاطفی خانواده بر سرزندگی تحصیلی معنی دار است.
این امنیت عاطفی، احساس ارزشمندی و مورد علاقه بودن نقش مهمی در موفقیت و پیشرفت تحصیلی فرد ایفا میکند(کاکاجویباری، شقاقی و برادران، جوعاطفی خانواده در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دارای نقشی مثبت و معنادار است.
Perceived social support and school well-being among Chinese early and middle adolescents: The mediational role of self-esteem.