Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب های فارسی خوانداری چهارم, پنجم و ششم دبستان بر اساس مهارت کار تیمی انجام شده است. این تحقیق یک پژوهش کمی است و جامعه آماری ما در این پژوهش سه کتاب فارسی خوانداری چهارم, پنجم و ششم بوده است, واحد تحلیل ما در این کتاب ها بر اساس جمله بوده است و نمونه شامل ۴۳ جمله که با رویکرد کتابخانه ای و با توجه به ۱۷ اصل کار تیمی که شامل مصادیق انعطاف پذیری و سازگاری, همکاری و مشارکت, تعهد, ارتباط, شایستگی, قابل اتکا بودن, منضبط بودن, ارتقا دادن دیگران, اشتیاق, هدفمند بودن, آگاهی از وظیفه, آمادگی, رابطه مندی, اصلاح و بهبود خود, از خودگذشتگی, راه حل گرا بودن و پیگیری و سرسختی است. در میان با توجه به این اصول در کتاب فارسی چهارم ۱۳ جمله, پنجم ۸ جمله و ششم ۲۲ جمله شناسایی شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش آزمون خیدو بوده است که خیدو محاسبه شده ۲۵/۹۸ که بزرگتر از خیدو جدول با آلفای ۰۵/۰ برابر با ۳۰/۲۶ بوده که نشان داد مهارت های کار تیمی مفاهیم القا کننده آن و تمارین تقویت کننده آن به میزان کمی در این کتاب ها استفاده شده اند بنابراین فرض صفر رد میشود و فرض محقق تایید میشود. نتایج این تحقیق برای تدوین کتاب های درسی فارسی یا دیگر کتاب ها در آینده به صورت مکمل یکدیگر میتواند مفید باشد.
Machine summary:
۱۴۰۰؛ص۱۰۸) این پژوهش با هدف مشخص کردن مفاهیم مهارت کار تیمی در کتب فارسی چهارم, پنجم و ششم صورت گرفته است و نیز به دنبال آن است تا اندازه آن را نیز مشخص کند و به نتایج قابل تعمیم دست یابد با توجه به رشد کار تیمی در عرصه سازمان ها و دانشگاه ها و حتی مدارس و کمتر شدن کار انفرادی در درس فارسی به عنوان یک درس غنی از ادبیات نیازمند کار تیمی قوی در بین دانش آموزان است تا کشور عزیزمان ایران از دیگر کشور ها عقب نماند از این رو ضرورت این پژوهش به خوبی احساس میشود نتایج تحقیقات پیشین: « طور کلی ، نتایج به دست آمده از مصاحبه ها و فرایند کد گذاری نشان داد که بر اساس دیدگاه مدیران دانشگاهی ، مفاهیم تیم سازی و کار تیمی دانشگاهی را می توان در ۲ مقوله کلی ساختار تیمی و روابط تیمی و ۱۰ زیر مقوله ( مفهوم ) هدف مداری ، ترکیب تیم و سازماندهی ، شبکه تصمیم گیری ، نظام بازخورد ، هدایت و رهبری ، صراحت و صداقت ، همگرایی و اعتماد ، همکاری و تضاد ، تعهد و مشارکت و ارتباطات گروه بندی کرد اهداف مشترک و مورد توافق اعضا جزء اساسی و لاینفک یک کار تیمی اثر بخش است بنابراین یک تیم برای اینکه بتواند اعضای خود را به طور اثر بخش به کار گیرد و در جهت موفقیت حرکت نماید ، اعضایش باید نسبت به اهداف مشترک تیمی ، آگاه و متعهد باشند، براساس تحلیل مصاحبه های صورت گرفته ، می توان اذعان کرد که از حوزه مفهوم هدف مداری داده های به دست آمده از جملات و عبارتی همچون : اتخاذ اهداف و سیاست های دانشگاه در سطوح بالای سازمانی ، عدم وجود راهبردهای تسهیل مشارکت کارکنان و توسعه تیمی در فرایند سیاست گذاری ، عدم مشارکت مؤثر و اجماع مدیران و کارکنان نسبت به سیاست ها و اهداف دانشگاه ، عدم تعهد و انگیزه حداکثری مدیران و کارکنان نسبت به اهداف ، نداشتن درک و آگاهی بالا از اهداف کاری و دانشگاهی استخراج شد»(نادی، آهنچیان و نوغانی؛۱۳۹۶) « نشان میدهد که در سطح خطای ۵ درصد تمامی فرضیه های اهم ۱ و اخص ۱-۱ تا ۱۰۶ رد می شود ، به عبارت دیگر با اطمینان ۹۵ درصد می توان گفت بین مهارت های کار تیمی دانشجویان دختر و دانشگاه یزد تفاوت معناداری وجود دارد .