Abstract:
یکی از مباحث مهم علوم قرآنی که همواره مورد بحث و اختلاف نظر بوده است این مسئله است که آیا پیامبر(ص) در زمان نزول وحی از سواد خواندن و نوشتن بهره ای داشته اند یا نه . در این باره اجتهادات شخصی و ساخته های ذهنی برخی پژوهشگران بویژه روشنفکران تا جایی رسیده که در مقابل نص صریح قرآن و صریح تاریخ زندگانی پیامبر موضع گیری کرده و می خواهند عقاید شخصی و آراء خود را بر آیات و ادله تاریخی تحمیل نمایند. پژوهش حاضر با هدف واکاوی عقلی - نقلی امی بودن پیامبر در جریان اخذ وحی و به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است . یافته های پژوهش حاکی از آن است پیامبر اکرم (ص) در زمان اخذ وحی امّی (نانویسا) بوده و پس از ابلاغ وحی و رسیدن به مرتبه رسالت و تشکیل حکومت اسلامی به خواندن آیات وحی مبادرت ورزیده است .
Machine summary:
ir واکاوی عقلی - نقلی امی بودن پیامبر در جریان اخذ وحی فاطمه شورآبادی تکابی ١ ١ سطح دو حوزه رشته عمومی ، مدرسه علمیه فاطمیه کرمان چکیده یکی از مباحث مهم علوم قرآنی که همواره مورد بحث و اختلاف نظر بوده است این مسئله است که آیا پیامبر(ص ) در زمان نزول وحی از سواد خواندن و نوشتن بهره ای داشته اند یا نه .
پیشینه تحقیق در این گفتار به اختصار به بیان مطالعات و تحقیق هایی که در این زمینه انجام گرفته است ، می پردازیم : همامی و شایسته فرد (١٣٩١) در پژوهشی با عنوان نگاهی دوباره به مسأله امی بودن پیامبر اکرم پس از بررسی ریشه لغوی این واژه آیات ، برخی روایات و متون تاریخی به این نتایج دست یافته اند که استعمال واژه امی را که صفت پیامبر اکرم (ص )است به معنای ناخوانا و نانویسا یا بی سواد از جانب اغلب مفسران وجهی ندارد و حداقل قرآن کریم این صفت را برای نبی مکرم اسلام ( ص ) به چنین معنایی به کار نبرده است ، بلکه به معنای اهل ام القری یا مکه است .
نتایج پژوهش ابراهیمی و طهماسبی بلداجی (١٣٩٤) در پژوهشی به نقد و بررسی آرای مستشرقان دربارة امّی بودن پیامبر اکرم پرداخته و نشان دادند پیامبر اکرم (ص ) تا زمان بعثت ( به اّتفاق ) و یا حتّی پس از آن ، تا آخر عمر مبارک خود (بااختلاف ) نه خواند و نه نوشت که غایت این امر، مسدود کردن راه شبهه افکنی منکران رسالت ایشان بوده ، همچنان که اعجاز قرآن و آورندة آن نیز با این مطلب اثبات می شود .