Abstract:
پژوهش حاضر به بررسی اثر امنیت شغلی و رفاه کارکنان در ارائه خدمات به مشتریان: مطالعهای در شعب بانک ملی استان آذربایجان شرقی پرداخته است. این مطالعه ازنظر ماهیت کاربردی و ازنظر روش اجرا توصیفی- علّی میباشد. جامعه آماری تحقیق را کلیه کارمندان بانک ملی استان آذربایجان شرقی تشکیل میدهند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری در دسترس- قضاوتی تعداد 313 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. و برای جمعآوری دادههای اولیه از ابزار پرسشنامه استفاده شد که پرسشنامه امنیت شغلی دارای 3 سوال و به پیروی از شارما و همکاران (2016) و پرسشنامه رفاه کارکنان 18 سال و به پیروی از هاگ و همکاران (2000)، همچنین پرسشنامه ارائه خدمات به مشتریان 30 سوال به پیروی از سقاییان (1390) میباشد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری و نرمافزار پی ال اس 3 استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد امنیت شغلی و رفاه کارکنان بر ارائه خدمات به مشتریان در شعب بانک ملی استان آذربایجان شرقی تاثیر مستقیم معناداری دارد.
The present study investigates the effect of job security and employee well-being in providing services to customers: a study in the branches of the National Bank of East Azarbaijan province. This study is applied in nature and descriptive-causal in terms of implementation method. The statistical population of the research consists of all the employees of the National Bank of East Azarbaijan Province, who were selected as a statistical sample of 313 people using Cochran's formula and available-judgmental sampling method. And to collect primary data, a questionnaire tool was used, which is a job security questionnaire with 3 questions and following Sharma et al. (2016) and an 18-year employee welfare questionnaire and following Haag et al. (2000), as well as a customer service questionnaire. 30 questions are based on Saqaian (2013). Structural equation method and PLS3 software were used for data analysis. The findings of the research showed that job security and employee well-being have a significant direct impact on providing services to customers in the branches of the National Bank of East Azarbaijan province.