Abstract:
هویت به عنوان عنصر تشخص بخش و انسجام بخش نقش بسزایی در کنش های فردی و جمعی در سطح خرد و کلان دارد زیرا به عنوان شناسنامه و اصالت مردم یک سرزمین در طول تاریخ شناخته می شود. در این تحقیق بر اساس نظرات صاحبنظران مختلف به دنبال تعریف هویت ملی وبررسی مولفه های آن هستیم. روش تحقیق کتابخانه ای و اسنادی است و مبنای کار تحلیل و بررسی مفهوم هویت ملی و مولفه های آن در کتاب تاریخ پایه دهم است .بر اساس یافته های تحقیق مهمترین مولفه های هویت در کتاب تاریخ عبارتند از: میراث فرهنگی، باورها و اعتقادات ،خانواده ،جشن ها و مراسم ها، آموزش و علم، سبک زندگی، شیوه معیشتی، صنایع دستی، هنر و معماری،ابنیه تاریخی است. درواقع مولفه های هویت بازتابی از ساختار و شرایط درونی جامعه و روابط و تعاملات با دنیای خارج است و حالت پویا و سیالی دارد و قابلیت تغییر پذیری را دارد. نتایج بررسی کتاب نشان می دهد اطلاعات کتاب بیشتر حالت تاریخ نگاری و روایتی دارد و صرفا دانش تاریخی و محفوظات دانش آموزان را افزایش می دهد و به ابعاد تاریخی،سیاسی،جغرافیایی و مذهبی هویت ملی بیشتر از ابعاد اجتماعی,فرهنگی ،زبانی – ادبی پرداخته شده است.با توجه به اهمیت مفهوم هویت لازم است محتوی کتاب های تاریخ به صورت ملموس تر و عینی تر اسطورها و شخصیت های تاریخی و همچنین رویدادهای تاریخی را مورد توجه قرار دهند تا هم زمینه آشنایی و آگاهی نسل جوان با الگوهای تاریخی فراهم شود و هم اینکه رویدادهای مثبت و منفی هم حالت عبرت آموزی و هم احساس تفاخر و تعلق و در نهایت وحدت ملی را برای نسل جوان تداعی و تقویت کند.
Identity as an element of identificatior and Consolidator plays a significant role in individual and collective actions at the micro and macro level. because it is known as the birth certificate and authenticity of the people of a land throughout history. In this research, based on the opinions of various experts, we seek to define national identity and examine its components. The method of research is library and documents, and the basis of the work is the analysis and investigation of the concept of national identity and its components in the tenth grade history book. According to the findings of the research, the most important components of identity in the history book are: Cultural heritage, beliefs and beliefs, family, festivals and ceremonies, education and science, lifestyle, livelihood, handicrafts, art and architecture are historical buildings. In fact, the components of identity are a reflection of the structure and internal conditions of society and relationships and interactions with the outside world. The results of the book review show that the information in the book is mostly historiographical and narrative and it only increases students' historical knowledge and reservations and historical, political, geographical and religious dimensions of national identity have been discussed more than social, cultural, linguistic-literary dimensions. Due to the importance of the concept of identity, it is necessary due to the importance of the concept of identity, it is necessary content of history books should focus more concretely and objectively on myths and historical figures as well as historical events to provide the young generation with familiarity and awareness with historical patterns and also that positive and negative events evoke and strengthen both the state of learning lessons and the feeling of pride and belonging and ultimately national unity for the young generation.
Machine summary:
با توجه به اهميت مفهوم هويت لازم است محتوي کتاب هاي تاريخ به صورت ملموس تر و عيني تر اسطورها و شخصيت هاي تاريخي و همچنين رويدادهاي تاريخي را مورد توجه قرار دهند تا هم زمينه آشنايي و آگاهي نسل جوان با الگوهاي تاريخي فراهم شود و هم اينکه رويدادهاي مثبت و منفي هم حالت عبرت آموزي و هم احساس تفاخر و تعلق و در نهايت وحدت ملي را براي نسل جوان تداعي و تقويت کند.
خدايار و فتحي در پژوهشي تحت عنوان هويت ملي در کتاب هاي درسي آموزش و پرورش مورد مطالعه : دورة متوسطه با تحليل و بررسي شانزده جلد از کتاب هاي درسي تاريخ ، جامعه شناسي ، زبان و ادبيات فارسي رشته هاي علوم تجربي ، علوم انساني و رياضي و فيزيک در مقطع متوسطه ، به دنبال بررسي انعکاس مؤلفه هاي هويت ملي ايران و شاخصه هاي آن ، جهان ايراني و تبيين مفهوم نظري هويت در اين آثار هستند.
1) Marino 1) Lohm کورس ١در پژوهشي با عنوان وحدت و هويت ملي در کتاب هاي درسي کيسواحيلي(Kiswahil) براي دانش آموزان دبيرستاني در کنيا: يک تحليل محتوا" نشان داد از آنجايي که کنيا کشوري چند قوميتي است که سابقه تاريخي آن به راحتي روايت مشترکي براي متحد کردن ملت ارائه نميدهد.
در اين تحقيق به بررسي مقوله هويت ملي و مولفه هاي آن در کتاب تاريخ پايه دهم رشته ادبيات و علوم انساني توجه شده است و در نگاه کلي همسو با پيشينه مطرح شده و نظرات انديشمندان مختلف مبني بر اهميت نقش تاريخ در زمينه آگاهي بخشي و تقويت هويت ملي به يافته هايي دست پيدا کرديم و بر اساس آن راهکارهايي ارائه ميگردد:.