Abstract:
پیشینه و هدف: امروزه، افزایش قابلتوجه در استفاده از خودروهای شخصی بر حمل و نقل عمومی اثر گذاشته و یکی از برجستهترین مسائل در بسیاری از شهرها است. این مساله میتواند منجر به پیامدهای مضر محیط زیستی مانند ازدحام ترافیک، گرم شدن جهانی هوای کره زمین، تغییر آب و هوا، آلودگی محیط زیستی و مشکلات اجتماعی ـ اقتصادی شود. بنابراین میتوان با اجرای اصول توسعه حمل و نقل محور در شهر تبریز از تبعات این معضلات جلوگیری کرد. در حقیقت با استفاده از رویکرد توسعه حمل و نقل محور میتوان از طریق برنامهریزی و ساماندهی مراکز مهم حمل و نقل عمومی، شهر تبریز را به یک مرکز توسعه تبدیل نمود. هدف این تحقیق تحلیل عوامل مؤثر بر آیندهنگاری برنامه ریزی توسعۀ حمل و نقل محور شهر تبریز است.مواد و روش ها: این پژوهش از نظر هدف کاربردى و از نظر روششناختی توصیفی ـ تحلیلی و پیمایشی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام شده است. برای آزمون فرضیات از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آمارى شامل متخصصین در حوزه برنامهریزى راهبردى و آیندهنگارى توسعه حمل و نقل محور شهر تبریز است. روش نمونهگیرى در این پژوهش، نمونهگیرى هدفمند تصادفی است. معمولا تعداد خبرگان مابین 50ـ10 نفر انتخاب میشوند که در این تحقیق از 20 خبره و متخصص پرسشگری انجام گرفت. برای روایی سوالات از آزمون روایی همگرا و براى بررسی پایـایی سوالات یا قابلیت اعتماد آن، از ضریب آلفاى کرونباخ، استفاده شد. تحلیل آماری دادهها با روش معادلات ساختاری در نرم افزارهاى Smart PLS و SPSS انجام شد. شاخصهای مورد بررسی در این تحقیق شامل: تراکم، توسعه شهری، توسعه اقتصادی، ارزش املاک، محیط زیست، سلامتی شهر و شهروندان، انتخاب و نوع سفر، اثرات گلخانهای است.یافته ها و بحث: مطابق نتایج، عدم وجود یک رویکرد برنامهریزی کاربردی و کارآمد شامل طیف گستردهای از مؤلفههای برنامهریزی شهری از جمله حمل و نقل، استفاده از زمین، و زیرساختها مستلزم آن است که محققان روشهای برنامهریزی یکپارچه را توسعه دهند. یکی از این رویکردها، که میتواند به طور کافی به برنامهریزی پراکنده مناطق شهری بپردازد، برنامهریزی توسعۀ حمل و نقل محور است. تحلیل حساسیت نشان داد که تغییر وزن شاخصها در دیدگاههای خوشبینانه، بدبینانه و متوسط تاثیر قابل توجهی بر سطوح توسعۀ حمل و نقل محور ندارد. در نتیجه، سطوح توسعۀ حمل و نقل محور تعیین شده، درجه بالایی از قابلیت اطمینان را در مقیاس همسایگی در شهر تبریز نشان داد. باتوجه به هدف تحقیق 3 سناریو انجام شد، باتوجه به نتایج تحقیق سناریوی اول به عنوان حمل و نقل پایدار و سبز است. سناریوی خوشبینانهای است که در آن بیشترین اهداف حمل و نقل پایدار تحقق یافته است. سناریوی دوم (ادامه وضع موجود و وابستگی به اتومبیل شخصی): در این سناریو، ادامه وضع موجود در شبکه حمل و نقل و مالکیت خودرو و تمایل به استفاده از خودروی شخصی بین شهروندان افزایش یافته است. سناریو سوم (هرج ومرج): سناریوی است که در آن فاصلة زیادی تا رسیدن به اهداف حمل و نقل پایدار وجود دارد.نتیجه گیری: حمل ونقل درون شهری تبریز، با مشکلاتی چون ضعف حمل و نقل عمومی، افزایش مالکیت خودرو، شلوغی معابر، کاربری نامناسب زمین، عدم وجود تسهیلات جانبی و.. روبرو است. حل نشدن این مشکلات به همراه عدم قطعیتهایی که در آینده ممکن است رخ دهد، میتواند بحران آفرین باشد و قطعا ما را از اهداف توسعه پایدار دور خواهند ساخت. برنامهریزی در حوزه حمل و نقل و رسیدن به توسعه پایدار نیازمند نگاه بلندمدت است که با عدم قطعیت همراه است، لذا نیازمند به کارگیری رویکردهایی است که توانایی مقابله با عدم قطعیتها را داشته باشند. عدم وجود یک رویکرد برنامهریزی کاربردی و کارآمد شامل طیف گستردهای از مؤلفههای برنامهریزی شهری از جمله حمل و نقل، استفاده از زمین، و زیرساختها مستلزم آن است که محققان روشهای برنامهریزی یکپارچه را توسعه دهند.
Background and purpose:Today, the significant increase in the use of private cars affects public transportation and is one of the most prominent issues in many cities. This issue can lead to harmful environmental consequences such as traffic congestion, global warming, climate change, environmental pollution and socio-economic problems. Therefore, the consequences of these problems can be avoided by implementing the principles of transportation-oriented development in Tabriz city. In fact, by using the transportation-oriented development approach, it is possible to turn Tabriz into a development center through planning and organizing important public transportation centers. The purpose of this research is to analyze the factors affecting the future planning of transportation-oriented development of Tabriz city. Materials and Methods:This research was carried out in terms of applied purpose and in terms of descriptive-analytical and survey methodology using a researcher-made questionnaire. The structural equation model was used to test the hypotheses. The statistical community includes experts in the field of strategic planning and foresight of transportation development in Tabriz city. The sampling method in this research is random purposeful sampling. Usually, the number of experts is chosen between 10-50 people, and in this research, 20 experts and specialists were questioned. Convergent validity test was used for the validity of the questions and Cronbach's alpha coefficient was used to check the reliability of the questions. The statistical analysis of the data was done by structural equation method in SmartPLS and SPSS software. The indicators examined in this research include: density, urban development, economic development, real estate value, environment, health of the city and citizens, choice and type of travel, greenhouse effects.Findings and Discussion: According to the results, the lack of a practical and efficient planning approach that includes a wide range of urban planning components including transportation, land use, and infrastructure requires researchers to develop integrated planning methods. One of these approaches, which can adequately deal with the planning of scattered urban areas, is transportation-oriented development planning. The sensitivity analysis showed that changing the weight of indicators in optimistic, pessimistic and average views has no significant effect on the levels of transportation-oriented development. As a result, the determined transportation development levels showed a high degree of reliability at the neighborhood scale in Tabriz city. According to the purpose of the research, 3 scenarios were done, according to the results of the research, the first scenario is sustainable and green transportation. It is an optimistic scenario in which most of the goals of sustainable transportation have been realized. The second scenario (continuation of the status quo and dependence on private cars): In this scenario, the continuation of the status quo in the transportation network and car ownership and the tendency to use private cars among citizens has increased. The third scenario (chaos): It is a scenario in which there is a long distance to reach the goals of sustainable transportation. Conclusion:Transportation within the city of Tabriz is facing problems such as weak public transportation, increase in car ownership, crowded roads, inappropriate use of land, lack of side facilities, etc. The failure to solve these problems along with the uncertainties that may occur in the future can cause a crisis and will definitely take us away from the goals of sustainable development. Planning in the field of transportation and achieving sustainable development requires a long-term view that is associated with uncertainty; therefore, it requires the use of approaches that have the ability to deal with uncertainties. The lack of a functional and efficient planning approach including a wide range of urban planning components including transportation, land use, and infrastructure requires researchers to develop integrated planning methods.
Machine summary:
گروه جغرافيا و برنامه ريزي شهري ، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامي ، مرند، ايران اطلاعات مقاله مقاله : پژوهشي تاريخچه مقاله : تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٣/٠١ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٥/٢٩ واژه هاي کليدي: - آينده نگاري - پراکنش شهري - تبريز - توسعه حمل و نقل محور - کاربري مختلط چکيده مشکلات مربوط به حمل و نقل ، بيشتر شامل افزايش خودروهاي شخصي ، ازدحام و اثرات محيط زيستي است .
بنابراين ، حمل و نقل و کاربري زمين بايد در ارتباط با يکديگر، به عنوان روشي براي پرداختن کارآمد به برنامه ريزي شهري از ديدگاه توسعه پايدار در نظر گرفته شود (٢٠٢١ ,Khare and et al ;٢٠١٨ ,Thomas and et al).
اساس توسعه تسهيلات حمل و نقل اين است که آن ها مي توانند براي افزايش محيط شهري ، رشد اقتصادي و ايجاد فرصت هاي جديد در يک منطقه خاص مورد استفاده قرارگيرند (٢٠٢١ ,Khare et al).
جدول ٢: شاخص هاي تحقيق متغيرها شاخص ها تعداد سوال تراکم 3 آينده نگاري توسعه حل و نقل محور توسعه شهري 8 توسعه اقتصادي 6 ارزش املاک 3 محيط زيست 6 سلامتي شهر و شهروندان 3 انتخاب و نوع سفر 4 اثرات گلخانه اي 6 (منبع : درگاهي و همکارانش ، ١٤٠٠؛ کلانتري و همکارانش ، ١٣٩٩؛ ٢٠٢٠ ,Ibraeva et al ;٢٠٢٢ ,Liang et al) محدوده مورد مطالعه استان آذربايجان شرقي با جمعيت ٣٩٠٩٦٥٢ نفر از استان هاي ترکنشين ايران با مرکزيت شهر تبريز در ناحيه شمال غربي آن است .
ارزيابي فضايي هسته هاي فرعي پيشنهادي طرح جامع جديد شهر تبريز براي تبديل به مراکز توسعه حمل ونقل محور (TOD)، برنامه ريزي فضايي، ٣٤، ٢٣- https://dx.
org/research/publication/transit-oriented- development-tod-guide-urban-communities.