Abstract:
راهپیمایی اربعین یکی از بزرگترین حرکتهای معنوی جهانی محسوب میشود که از آن به عنوان قدرت جبهه مقاومت یاد میشود. این پژوهش به دنبال شناسایی کارکردهای رسانهای راهپیمایی اربعین میباشد بنابراین به دنبال واکاوی و کشف موضوع مورد مطالعه است و چارچوب نظری مشخصی ندارد و یافتههای آن بر اساس دادههای جمع آوری شده، تنظیم شده که با استفاده از روش نظریه مبنایی (گراندد تئوری) و انجام مصاحبه با خبرگان، طی فرآیند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مولفهها استخراج و ارائه گردیده است. برای کدگذاری، تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارMAXQDA 2020 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد؛ کارکردهای متفاوتی در راهپیمایی اربعین وجود دارد. راهپیمایی اربعین دارای کارکردهای رسانهای "آموزش"، "راهنمایی"، "رهبری"، "نظارت بر محیط"، "همبستگی اجتماعی"، "انتقال میراث فرهنگی واجتماعی"، "سرگرمی"، "کاهش بحران ها" و "ایجاد جایگاه اجتماعی" میباشد. کارکردهای اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، ایجاد همبستگی اجتماعی و آموزش دینی در ارتباط با ارتباطات میان فردی و ارتباطات جمعی رسمی و کارکردهای اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، انتقادی و حتی در بعضی مواردی سرگرمی در ارتباط با ارتباطات رسانهای غیررسمی وجود دارند. این سطوح ارتباطات و کارکردهای رسانهای راهپیمایی اربعین رابطه مستقیم با ارتباطات، قدرت رسانهای و قدرت نرم جبهه مقاومت دارد.
The Arbaeen March is considered one of the biggest spiritual movements in the world, which is referred to as the strength of the resistance front. This research seeks to identify the media functions of the Arbaeen March, therefore, it seeks to explore and discover the subject under study and does not have a specific theoretical framework, and its findings are based on the collected data, which are set using the grounded theory method. and conducting interviews with experts, during the process of open, central and selective coding, the components have been extracted and presented. MAXQDA 2020 software was used for coding and data analysis. The research findings showed; There are different functions in Arbaeen procession. Research findings showed; There are different functions in the Arbaeen march. The march has forty media functions: "education", "guidance", "leadership", "environmental monitoring", "social solidarity", "cultural and social heritage transfer", "entertainment", "crisis reduction" and "creating social status". There are functions of informing, informing, creating social solidarity and religious education in connection with interpersonal communication and formal mass communication, and functions of informing, informing, criticizing and in some cases even entertaining in connection with informal media communication. These levels of communication and media functions of the Arbaeen March are directly related to the communication, media power and soft power of the Resistance Front.
Machine summary:
اين پژوهش به دنبال شناســايي کارکردهاي رسانه اي راهپيمايي اربعين مي باشــد بنابراين به دنبال واکاوي و کشــف موضوع مورد مطالعه اســت و چارچوب نظري مشخصي ندارد و يافته هاي آن بر اساس داده هاي جمع آوري شده ، تنظيم شده که با اســتفاده از روش نظريه مبنايي (گراندد تئوري) و انجــام مصاحبه با خبرگان، طي فرآيند کدگذاري باز، محوري و انتخابي ، مؤلفه ها اســتخراج و ارائه گرديده اســت .
هر فردي که در راهپيمايي اربعين شــرکت مي کند با مجموعه اي از رفتارها و نمادها سر و کار دارد که تجربه اي منحصر به فرد را کســب مي کند و با توليد و بازتوليد معرفت فضاي معناداري را پديد مي آورد که اين موارد داراي پيام اســت و هر فرد مشارکت کننده مي تواند هم خود حامل پيام باشد و هم اينکه به عنوان يک فرســتنده اخبار و اطلاعات اين راهپيمايي را از طريق رسانه هاي مختلف ارســال کند که ويژگي هاي رسانه اي آن داراي اهميت مي باشــد، بنابراين فردي که در اين مراسم شــرکت مي کند، همانند فردي که در ساير مراســم ديني به صورت حضوري شرکت مي کند، از تجربه زيسته اي برخوردار مي شود که مي تواند نوعي از آگاهي و شور ديني و نيز همبستگي با ديگر مشارکت کنندگان، از پيش زمينه هاي اجتماعي مختلف را در او ارتقاء دهد که با توجه به خاصيت و نوع ارتباطات موجود در اين راهپيمايي ، ويژگي هاي رسانه اي در آن بروز پيدا کند.