Abstract:
گردشگری مذهبی بهعنوان شاخهای از گردشگری فرهنگی، میتواند محرک توسعه بهویژه در مناطق روستایی باشد. از اینرو، پژوهش حاضر، باهدف مفهومپردازی الگوی توسعه گردشگری مذهبی با تأکید بر بُقاع متبرکه استان کرمانشاه انجام شد. رویکرد پژوهش، کیفی و از نوع نظریه دادهبنیاد بود. جامعه موردمطالعه پژوهش را کارشناسان و خبرگان حوزه گردشگری مذهبی تشکیل داد. بر این اساس بااستفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 16 مصاحبه نیمهساختاریافته و عمیق با مطّلعان کلیدی صورت پذیرفت. نتایج تحلیل محتوای دادهها، طی سه رویه کُدگذاری باز، محوری و انتخابی، به شناسایی 71 مفهوم، 14 مقوله فرعی و درنهایت 6 مقوله اصلی منتج شد. درنهایت مدل پارادایمی توسعه گردشگری مذهبی ارائه شد که در آن توسعه گردشگری مذهبی بهعنوان پدیده محوری متأثر از شرایط علّی پژوهش انتخاب شد. شرایط زمینهای و مداخلهگر بههمراه پدیده محوری، راهبردهای توسعه گردشگری مذهبی را تشکیل دادند و پیامدهایی همچون توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی احصاء گردید.
Religious tourism, as a branch of cultural tourism, can stimulate development, especially in rural areas. The current research was conducted with the aim of conceptualizing the development model of religious tourism with an emphasis on the blessed location of Kermanshah province. The research approach was qualitative and grounded theory type. The studied community of the research was made up of experts in the field of religious tourism. Based on this, using the purposeful sampling method, 16 semi-structured and in-depth interviews were conducted with key informants. Finally, the paradigmatic model of religious tourism development was presented, in which the development of religious tourism was chosen as the central phenomenon affected by the causal conditions of the research. Contextual and intervening conditions together with the central phenomenon formed religious tourism development strategies and consequences such as economic, cultural and social development were calculated.
Machine summary:
مقوله مقوله مفاهیم مرتبط مقولات فرعی اصلی محوری تهیه و ارائه کتاب های مذهبی و زیارت نامه ها و ادعیه و راهنمای شعائر و آداب و رسوم جاذبه های مذهبی استان در قالب های گوناگون و توزیع آن برگزاری نمایشگاه های دائمی به منظور ترویج مفاهیم مذهبی در سبک راهبردهای زندگی شهروندان ترویجی طراحی تورهای ترکیبی با استفاده از پتانسیل بناهای متعدد تاریخی ، آیین ها و مراسم مذهبی استان معرفی سوغات مناسب استان به لحاظ فرهنگی و مذهبی ایجاد و توسعه خدمات بانکداری الکترونیک با قلمرو بانک های داخلی و بین المللی در استان توسعه شبکه های اینترنت و مخابرات استان راهبردهای توسعه محل های اسکان در نزدیکی اماکن متبرکه زیرساختی تقویت سیستم حمل ونقل جهت تسهیل دسترسی به اماکن متبرکه استان بازسازی و مرمت اماکن مذهبی استان و محوطه سازی استفاده از تخصص بخش خصوصی جهت توسعه فعالیت های مرتبط با میراث تاریخی و مذهبی گردشگری استان تقویت هماهنگی میان ادارات مختلف متولی گردشگری استان و شکل گیری مدیریت واحد و یکپارچه در این حوزه استفاده از آگاهی و سواد و حس همکاری و مشارکت مردم و مشارکت راهبردهای دادن آن ها در برنامه های توسعه گردشگری مذهبی در استان مشارکتی امضای تفاهم نامه های همکاری های فرهنگی و مذهبی با دیگر مراکز مذهبی بزرگ دنیا تشکیل پیمان های خواهرخواندگی استان با شهرهای بزرگ مذهبی دنیا تهیه آمارهای مناسب راجع به زیارت اماکن مذهبی استان برای جذب بودجه های عمرانی به این بخش جذب نیروهای متخصص و آموزش دیده بومی در بخش گردشگری استان دعوت از افراد متخصص و خبرگان آشنا به بازاریابی گردشگری در قالب سمینارها و دوره های آموزشی برای افزایش تخصص راهبردهای منابع انسانی آموزش متولیان تورهای گردشگری و زیارتی به صورت حرفه ای آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی در اماکن گردشگری مذهبی استان گام سوم) کدگذاری انتخابی: در این مرحله پژوهشگر بر اساس نتایج کدگذاری باز و محوری به ارائه نظریه مبادرت نموده و پدیدهمحوری را به شکلی نظاممند (تصویر شماره ٢) به دیگر مقوله ها پیوند داده و روابط در قالب یک روایت مطرح شدهاند.