Abstract:
هدف اصلی این مطالعه تحلیل اثر زیرساختهای حمل و نقل آن بر کارایی انرژی صنعت در استانهای ایران است. رشد سریع صنایع در جهان طی چند سال اخیر منجر به افزایش مصرف انرژی و انتشار کربن دیاکسید شده است. کارایی انرژی مفهوم مهمی در اقتصاد است، که طبق گفته محققان این حوزه، زمینهساز رشد اقتصادی، امنیت انرژی، کاهش گازهای گلخانهای و پایداری انرژی است و عوامل مختلفی بر آن اثر میگذارند. یکی از عوامل مؤثر بر کارایی انرژی زیرساختهای حمل و نقل است که بهعنوان سرمایه اصلی توسعه اجتماعی، میتواند از طریق مکانیسمهای گوناگونی مانند بر کارایی انرژی اثر بگذارد. این زیرساختها میتوانند از کانالهای اقتصاد مقیاس، اثر سرریز فناوری و سایر عوامل خارجی و اثر رقابت میان بنگاههای تولیدی بر کارایی انرژی اثرات متفاوتی داشته باشنداین مطالعه مبتنی بر دادههای سالیانه 1397-1398 و با استفاده از مدل پنل آستانه نشان داد که زیرساختهای حمل و نقل اثر غیرخطی بر کارایی انرژی دارد، به طوری که هنگامی که لگاریتم تولید ناخالص داخلی حقیقی بالاتر از آستانه دوم(66/15) باشد، زیرساختهای حمل و نقل کارایی انرژی را بهصورت معناداری ارتقا میدهند و هنگامی که لگاریتم تولید ناخالص داخلی کمتر از آستانه اول(64/14) باشد، گسترش این نوع زیرساختها، کارایی انرژی صنعت را کاهش میدهد و میان دو آستانه زیرساختهای حمل و نقل اثری بر کارایی انرژی صنعت ندارد. بهعلاوه، پیشرفت تکنولوژی و قیمت انرژی نیز اثر مثبت و معناداری بر کارایی انرژی صنعت دارد.
The goal of this study is to analyze the effect of its transportation infrastructure on the energy efficiency of the industry in the provinces of Iran. The rapid growth of industries in the world during the last few years has led to an increase in energy consumption and carbon dioxide emissions.One of the factors affecting energy efficiency is transportation infrastructure, which, as the main capital of social development, can affect energy efficiency through various mechanisms. These infrastructures can have different effects on energy efficiency from the channels of the economy of scale, the effect of technology spillover and other external factors, and the effect of competition between production enterprises. A panel threshold model was applied to approximate the threshold effect of transportation infrastructure on industrial energy efficiency under the Real GDP by using the panel data of 31 provinces of Iran from 2006 to 2019 The results showed that the transportation infrastructures it has a non-linear effect on energy efficiency so that when the logarithm of real GDP is higher than the second threshold (15/66), transportation infrastructures significantly improve energy efficiency, and when the logarithm of GDP is lower than the first threshold (14/64). The expansion of this type of infrastructure reduces the energy efficiency of the industry, and between the two thresholds of transportation infrastructure, it does not affect the energy efficiency of the industry. In addition, technological progress and energy prices also have a positive and, significant effect on Industrial energy efficiency.