Abstract:
هدف از این مقاله بررسی اهمیت تکنولوژی و فناوری در پیشرفت تحصیلی و یادگیری دانش اموزان می باشد که یه روش کتابخانه ای انجام شده است. فناوری اطلاعات رویکرد جدیدی را در حوزه ی برنامه ریزی، آموزش، اجرا و ارزشیابی فراهم نموده است و با حذف فواصل مکانی و محدیدیت های زمانی به عنوان یک کاتالیزور بهبود کیفیت تجربه آموزشی را امکان پذیر می سازد. جهان پس از گذار از انقلاب های مختلف شاهد انقلاب اطلاعاتی و فناوری ارتباطات بوده است که در آن منبع ارزشمند خلق ثروت، درآمد و قدرت، دانش است و اهمیت یافتن روزافزون آن در عصر دانایی موجب شکل گیری اقتصاد دانش محور شده است. در علم و دانش کنونی، آنچه سرعت تغییرش بیش از همه است، تکنولوژی است.
Machine summary:
رشد و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) در جامعه امروز به حدی سرعت گرفته است که میزان توجه به آن را بعنوان مهمترین شاخص توسعه یافتگی برای کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته اند.
که این سوء استفاده ها، سوء تعبیرهایی را در زمینه بکارگیری از این پدیده موجب شده است با این وجود باید به این مسئله اعتراف کرد که فناوری اطلاعاتی دارای قابلیتهای فراوانی به منظور انتقال دانش، تسهیل ارتباطات و تعاملات و سرعت بخشیدن به روند رو به رشد توسعه دانش و اطلاعات می باشد که البته همه اینها در صورت بهره گیری صحیح از این پدیده امکان پذیر است.
به عبارت دیگر او معتقد است که فناوری های جدید فرایند تعلیم و تربیت را تسریع می کند و نه متحول، در مقابل راست در دیدگاه تحول گرانه خود، معتقد است که فناوری اطلاعات و ارتباطات برمرزهای ساختاری نظام آموزشی سنتی فائق آمده است در این رابطه بیگم و گرین نیز معتقدند که ورود فناوری جدید به مدارس و محیطهای آموزشی، صرفا منجر به کار آمد کردن روش انتقال دانش نشده، بلکه موجب خلق زمینه های جدید اجتماعی(واطلاعاتی) برای یادگیری شده است همچنین رزنیک به سه دیدگاه درباره اینترنت (بعنوان جزئی از فناوری اطلاعات و ارتباطات) اشاره می کند1:به زعم او عده ای اینترنت را به عنوان یک راه و روش جدیدی برای آموزش می دانند.
ﺩﺳﺘﺎﻭﺭﺩ ﻫﺎﯼ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮﮊﯼ آﻣﻮﺯﺷﯽ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺨﺸﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﺭﺷﺪ آﻣﻮﺯﺵ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﺪ ﻭ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩ ﭼﻨﯿﻦ ﺩﺳﺘﺎﻭﺭﺩ ﻫﺎﯾﯽ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ آﻣﻮﺯﮔﺎﺭ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪﺗﺎ ﺍﺯ ﻭﻗﺖ ﻣﺤﺪﻭﺩﯼ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺩ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺭﺍ ﺑﺒﺮﺩ .
فناوری های اطلاعات و ارتباطات همچنین با فراهم کردن ا مکانات لازم برای جمع آوری، پردازش و توزیع اطلاعات، فرصت ها و امکانات خوبی برای آموزش در دو زمینه تسهیل فرایند یاددهی و یادگیری و تغییر نقش رسالت آموزش و پرورش ایجاد کرده است.