Abstract:
هدف این مطالعه طراحی مدل یادگیری خودتنظیمی در دانشجویان بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و باورهای انگیزشی با نقش میانجی سرمایۀ روانشناختی بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها همبستگی، از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری شامل داﻧشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه فرهنگیان استان کردستان (2011 نفر) در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از میان آنها 300 دانشجو (138 زن و 162 مرد) به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی منظم انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی (MSLQ)، پرسشنامۀ خودتنظیمی تحصیلی (ASRQ)، پرسشنامۀ سرمایۀ روانشناختی (PCQ) و مقیاس خودکارآمدی دانشجویان (MJSES) جمعآوری شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و از طریق نرمافزارهای SPSS و AMOS نسخۀ 21 انجام شد. نتایج نشان داد که مدل با دادههای پژوهش برازش دارد. با توجه به یافتهها، متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی، باورهای انگیزشی و سرمایۀ روانشناختی بر یادگیری خودتنظیمی اثر مستقیم و معنادار (01/0>P) دارند. همچنین خودکارآمدی تحصیلی و باورهای انگیزشی از طریق سرمایۀ روانشناختی بر یادگیری خودتنظیمی در دانشجویان اثر غیرمستقیم و معنادار (05/0>P) دارند. بنابراین ابعاد سرمایۀ روانشناختی با ایجاد بستر برای پاسخهای انطباقی، میتواند رابطۀ خودکارآمدی و باورهای انگیزشی با خودتنظیمی در یادگیری را از مسیرهای مختلف بهبود بخشد.
This study aimed to design a self-regulated learning model in students based on academic self-efficacy and motivational beliefs with the mediating role of psychological capital. The research method was applied in objective and correlational of structural equation modeling type in data collection. The statistical population included all students of Farhangian University of Kurdistan (2011 individuals) in the academic year of 2021-2022, among whom 300 students (162 males and 138 females) were selected by systematic random sampling. The Motivational Strategies Questionnaire (MSLQ), Academic Self-regulation Questionnaire (ASRQ), Psychological Capital Questionnaire (PCQ), and Student Efficacy Scale (MJSES) were used to collect data. The data were analyzed with the structural equation modeling through SPSS and AMOS version 21 software. The results showed that the model fits the research data. According to the findings, the variables of academic self-efficacy, motivational beliefs and psychological capital have a direct and significant (P<0.01) effect on self-regulated learning. Also, academic self-efficacy and motivational beliefs through psychological capital have an indirect and significant effect (P<0.05) on self-regulation learning in students. Thus, the dimensions of psychological capital, by creating a platform for adaptive responses, can improve the relationship of self-efficacy and motivational beliefs with self-regulation in learning from different paths.