Abstract:
صنعت داروسازی به عنوان یکی از صنایع استراتژیک ، سهم بالایی از تولید ناخالص داخلی در دنیا را به خود اختصاص داده است و با توجه به ارزش افزوده بالاتر در مقایسه با سایر صنایع ، یکی از صنایع سودآور جهان محسوب میشود . با توجه به سودآوری این صنعت، ارتباط با سلامت و بقای نسل بشر و تخصیص منابع ارزی کلان به واردات و تولیدات این حوزه در ایران، مطالعه برنامههای شرکتهای فعال در این صنعت مهم تلقی میشود. بنابراین در این پژوهش قصد بر آن است برنامههای آتی شرکتهای داروسازی پذیرفته شده در بورس به استثنای شرکتهای فعال در توزیع و پخش دارو، مطالعه ، طبقهبندی و اولویتبندی شوند. در این پژوهش از مجموعه شرکتهای فعال در صنعت داروسازی که در بازار بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شدهاند برنامههای آتی 34 شرکت از میان ۴۴ شرکت انتخاب شده است. برنامههای آتی در گزارش فعالیت هیئت مدیره به مجمع عمومی عادی منتهی به سال 1400 از سامانه کدال استخراج و به روش تحلیل محتوای کیفی مورد تحلیل و طبقهبندی قرار گرفتهاند. یافتههای حاصل از این پژوهش شامل شناسایی سه مضمون اصلی با موضوع بازار وبازاریابی، زنجیرهتأمین و سودآوری، 18 مضمون فرعی و 65 کد اولیه میباشد. از میان 18 مضمون فرعی شناسایی شده، مضامین با محتوای مرتبط با بازار و بازاریابی دارای فراونی 72% ، مضامین با محتوای زنجیرهتأمین دارای فراوانی 22% و همچنین مضامین مرتبط با سودآوری دارای فراوانی 6% میباشند. در میان کدهای اولیه شناسایی شده ، تنوعبخشی سبدمحصولات، سودآوری و توسعه بازارصادراتی داراری بیشترین فراوانی در میان برنامهها هستند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد شرکتهای داروسازی به امور مرتبط با بازار و بازاریابی با اقداماتی همچون افزایش سهم بازار، تنوع بخشی سبدمحصولات، ارتباطات یکپارچه بازاریابی، مدیریت بهینه سیستم فروش و موارد دیگر توجه نشان میدهند. همچنین زنجیرهتأمین با اقداماتی همچون ارزشآفرینی با شرکای داخلی و خارجی ، ارتقای زنجیره تأمین و بهینهسازی سیستم توزیع ، از دیگر مسائل ضروری در طرحریزی برنامههای این شرکتها میباشد. علاوه بر موارد مطرحشده ، سودآوری با به کارگیری برنامههای متعددی همچون کنترل هزینهها ، تولید محصولات سودآور و بهرهوری عملیات خرید مورد توجه شرکتهای مذکور قرارگرفتهاست.
In this research, a collection of Iranian pharmaceutical companies which have been accepted in the Tehran stock market has been selected based on purposive sampling. The future plans of 34 out of 44 companies, whose annual reports of the board of directors ending in 1400 could be accessed from codal.ir, were analyzed and classified by content analysis. As a result of the analysis of future plans, a total of 3 main themes (market and marketing, supply chain and profitability), 18 sub-themes and 65 codes were identified. Among the main themes, the theme of market and marketing, the theme of supply chain and the theme of finance have a frequency of %72, %22 and %6, respectively. Among the sub-themes, product portfolio diversification, profitability, and export market development are the most frequent among the companies' plans. Based on this research, it was found that pharmaceutical companies pay special attention to actions related to the market and marketing by doing activities such as increasing market share, product portfolio diversification, integrated marketing communications and optimal sales system management.