Abstract:
«علّیت» یکی از روابط بنیادی است که نقش مهمی در زمینههای مختلف دینی و معرفتی ایفا میکند. در تحلیل زنجیرههای علّی در قرآن، اصول معنایی متعددی مانند اصل پنجرههای علّی مطرح میشود. مطابق این اصل، روابط علّی گوناگون در آیات مختلف نسبت به یک زنجیره علّی فراهم میشود و بخش خاصی از یک مسیر یا فرآیند درکانون توجه قرار میگیرد. در تفسیر شناختی از کلام الهی، بررسی نحوه تشکیل سلسلههای علّی در زبان قرآن و بازشدن پنجرههای توجه بهسوی معارف بینشی و آموزههای ارزشی آن؛ ظرافتهای معنایی بیبدیلی را فراروی مخاطب قرار میدهد. نوشتار حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی و با رویکردی تفسیری درصدد است با توجه به نگاه مفسران و اصل پنجرههای علّی، ساختاری روشمند جهت دستهبندی روابط علّی در تفسیر آیات «قرض» بیابد و تصویری بدیع از مراد الهی در کاربست تعبیر اسنادی «قرض به خداوند» ارائه دهد. رهیافتهای حاصل نشانگر وجود رابطه علّیت میان افعال ارزشی و اختیاری انسان با کمال مطلوب انسانی است. سلسله علّی در تفسیر آیات «قرض» را میتوان به دو دسته تقسیم نمود: یکی سلسله علتهایی که جهتگیریهای اعتقادی ـ عملی انسان را شکل میدهد، مانند: ایمان به خدا و رسول، تقوا، معادباوری، جهاد در راه خدا، مبارزه با بخل و ... دوم علیّت خداوند بر پاداش قرض: زنجیره پاداشهای بیحد و حصری برای «قرض» بیان شده است که با ایجاد انگیزه، انسان مومن و باتقوا را به سمت انجام عمل خیر و حسنه هدایت مینماید؛ پاداشهایی نظیر: «آمرزش گناهان»، «اجرکریم»، «فوز عظیم» و ... .
Causality" is one of the fundamental relationships with an important role in various religious and epistemological fields. In the analysis of causal chains in the Qur'an, several semantic principles are proposed, such as the principle of causal windows. According to this principle, various causal relationships are provided in different verses in relation to a causal chain, and a specific part of a path or process is in the focus of attention. In the cognitive interpretation of the Divine Word, investigating the way of forming causal chains are formed in the language of the Qur'an and openness of the windows of attention towards its insightful teachings and valuable visions, presents the most valuable semantic subtleties before the audience. The present article tries to find a methodical structure for categorizing the causal relationships in the interpretation of the verses of "loan" and a novel image of the Divine Purpose in the use of the attributive statement of "loan to God" according to the perspective of commentators and the principle of causal windows. The resulting approaches indicate the existence of a causal relationship between the valuable and optional human actions with the desirable human perfection. The causal chain in the interpretation of the verses of "loan" can be divided into two categories: one is the chain of causes that shape the belief-practical orientations of man, such as: faith in God and His Messenger, piety, faith in God, fighting in the way of God, fighting against greed and... Second, the causality of God on the reward of the loan: the chain of unlimited rewards for the "loan" has been stated, which, by creating motivation, guides the believing and pious person to perform good deeds; rewards such as: "forgiveness of sins", "good reward", "great salvation".