Abstract:
هدف: بررسی انتقادی بازنمایی عوامل موثر بر فرزندآوری در آگهیهای تلویزیون با رویکرد دینی، که این عوامل شامل: عوامل فردی، اجتماعی و فرهنگی میباشدروششناسی پژوهش: رویکرد این تحقیق کیفی است؛ لذا سیر تحقیق حاضر به این گونه است که با استفاده از روش نشانه شناسی 10 آگهی با روش هدفمند نشانه شناسی شد وبه دیدگاه اسلام در مورد فرزندآوری پرداخته شد یافتهها: در این تحقیق صحنهها و دیالوگهای ده آگهی بازرگانی که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند براساس دیدگاه اسلام با روش نشانه شناسی، عوامل کاهش فرزندآوری در آنها مورد برسی قرار گرفتنتیجهگیری: با نشانه شناسی ده آگهی تلویزیون که به صورت هدفمند انتخاب گردید مشاهده شد که علی رغم تصویبقوانین و سیاستهای کلان جمعیتی و ابلاغ به صداوسیما تا آگهیها و برنامههای تلویزیونی خود را در جهت تبلیغ فرزندآوری تنظیم نماید ولی در این ده تبلیغ که به عنوان نمونه انتخاب شد نمادها و نشانههای عوامل کاهش فرزندآوری مشاهده شد
Abstract Purpose: To critically examine the representation of factors affecting childbearing in TV commercials with a religious approach, which include individual, social, and cultural factors. Methodology: The approach of this research is qualitative. In this study, using the semiotics method, ten advertisements were somaticized with a targeted method and the Islamic view on childbearing was discussed. Findings: In this study, the scenes and dialogues of ten commercials that were purposefully selected based on the Islamic point of view with the semiotics method, the factors of reducing childbearing in them were investigated. Conclusion: With the semiotics of ten TV ads that were selected purposefully, it was observed that despite the approval of the laws and policies of the population and notification to the radio and television regarding the broadcast of ads and television programs that advertise childbearing, in these ten ads that were selected as samples, the symbols and Signs of fertility reduction factors were observed.
Machine summary:
یافتهها: در این پژوهش صحنهها و دیالوگهای ده آگهی بازرگانی که بهصورت هدفمند انتخاب شده بودند براساس دیدگاه اسلام با روش نشانهشناسی، عوامل کاهش فرزندآوری در آنها مورد بررسی قرار گرفت.
با وجود اهمیت فرزندآوری در ادیان مختلف بهویژه اسلام، در کشور ما تغییرات بسیاری از منظر جمعیتی به وجود آمده است که یکی از معایب کاهش جمعیت، سالخوردگی کشور است که با کاهش سطح فرزندآوری جمعیت ایران به سمت سالمندی میرود و این امر سبب میشود کشور با مشکلات بسیاری روبهرو شود و برای حل این مشکل سیاستهای کلان جمعیتی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی تنظیم شد تا نهادها و ارگانها و سازمانها شرایط را برای فرزندآوری فراهم کنند و ازجمله آنها سازمان صداوسیما است که موظف به تبلیغ فرزندآوری در برنامهها و آگهیهای تلویزیونی است.
بررسی بازنمایی انتقادی عوامل کاهش فرزندآوری با رویکرد دینی در آگهی پاپایو: در این آگهی بهطورکلی 4 خانواده نمایش داده میشود که یکی از این خانوادهها بسیار مسن هستند و 4 کودک نمایش داده شده است.
یعنی برای 3 خانوادهای که تقریبا سن زیادی دارند 4 فرزند نشان داده شده است که این نشاندهنده فرزندآوری کم است ازطرفی میزبان که دارای ویلا و باغ مجلل و بزرگی است فقط همان پسربچه را دارد چون بقیه کودکان با حالت تعجب او را نگاه میکردند و اگر خواهر یا برادر او بودن روش بازی با اپلیکیشن را میدانستند و جایی برای تعجب باقی نمیماند همانطورکه مادر او زن میزبان در تعجب دیگران در یادگیری فرزندش پاسخ میدهد اپلیکیشن پاپایو.