Abstract:
سابقه و هدف: امروزه هوش معنوی از مهمترین مباحثی است که در تمامی ابعاد سلامت انسان مطرح شده است و نقش پررنگی دارد. برخورداری از هوش معنوی بالا به کادرهای درمانی کمک میکند تا به خدماتی که به بیماران و جامعه ارائه میدهند، با معنی و هدفمند بنگرند. مطالعۀ حاضر با هدف مقایسۀ هوش معنوی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با توجه به سبکهای هویت صورت گرفته است.
روش کار: این پژوهش مطالعهای مقطعی از نوع علّی-مقایسهای است. در پژوهش حاضر 693 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1399 بهروش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت ارزیابی سبکهای هویت از پرسشنامۀ هویت برزونسکی و برای سنجش هوش معنوی از پرسشنامۀ هوش معنوی کینگ استفاده شد. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی شفه تجزیهوتحلیل شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: نتایج نشان داد نمرات هوش معنوی در دانشجویانی که دارای سبک هویتی اطلاعاتی بودند بهطور معناداری بالاتر از سبکهای هنجاری و اجتنابی بود. همچنین بین دو گروه دانشجویان با سبک هویتی هنجاری و اجتنابی در متغیّر هوش معنوی تفاوت معنادار وجود داشت و نمرات هوش معنوی در دانشجویان با سبک هویتی هنجاری بهطور معناداری بالاتر از گروهی بود که سبک هویتی اجتنابی داشتند.
نتیجهگیری: سبک هویت از عوامل مهم در بررسی هوش معنوی است؛ ازاینرو توجه به سبکهای هویت دانشجویان میتواند در افزایش هوش معنوی آنان تاثیرگذار باشد.
Background and Objective: Today, spiritual intelligence is one of the most critical issues in all aspects of human health and has a significant role. Having high spiritual intelligence helps medical staff look meaningfully and purposefully at the services they provide to patients and the community. This study aimed to compare the spiritual intelligence of Shiraz medical students in terms of identity styles. Methods: In this cross-sectional and causal-comparative study, 693 students of Shiraz University of Medical Sciences were selected by multistage cluster sampling in 2020. Berzonski's identity questionnaire was used to assess identity styles, and King's spiritual intelligence questionnaire was used to assess spiritual intelligence. The data collected from the questionnaires were analyzed using one-way analysis of variance and Scheffe post hoc test. In this study, all the ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interests. Results: The results showed that spiritual intelligence scores in students with information identity styles are significantly higher compared to the students with normative and avoidant styles. There was also a significant difference between the two groups of students with normative and avoidant identity styles in the variable of spiritual intelligence. The scores of spiritual intelligence in students with normative identity styles were significantly higher than those of the group with avoidant identity style. Conclusion: Identity style is one of the essential factors in examining spiritual intelligence. Therefore, paying attention to students' identity styles can effectively increase their spiritual intelligence.