Abstract:
یکی از مهمترین نقشهای جنسیتی، نقش همسری زنان و دختران در خانواده است که بطور گسترده در فضای مجازی به چالش کشیده می شود. بخش قابل توجهی از این فضا، با استفاده از تکنیکهای ارتباطی اقناعی، بازتعریف جدیدی از هویت زن ارائه میکند و مخاطب را از ایفای نقشهای جنسیتی که تا کنون برعهده داشته، بازمی دارد .
در این گزارش با بررسی اسنادی و کتابخانهای و انجام مطالعه موردی روی شبکههای اجتماعی و فضای مجازی منتسب به چهار شبکه ماهوارهای فارسیزبان (بیبیسی فارسی، ایران اینترنشنال، من و تو، صدای آمریکا) به تحلیل و بررسی شیوههای اقناع و رویکرد شبکههای ماهوارهای فارسیزبان در فضای مجازی میپردازیم.
نتایج نشان میدهد که بهطورکلی شبکههای ماهوارهای فارسیزبان در فضای مجازی با تکنیک حفظ ارتباط دوطرفه، هدایت نامحسوس نظرات کاربران، پرهیز از نگاه جانبدارانه، استفادة حداکثری از جذابیتهای دیداری، ایجاد حس حضور، دست گذاشتن روی نقش زنان در خانواده، حفظ تناسب پیام با نحوة ارائه، اعتبار منبع و تنظیم پیام با نوع مخاطب، سعی در اقناع مخاطبان خود دارند.
Machine summary:
نتایج نشان میدهد که بهطورکلی شبکههای ماهوارهای فارسیزبان در فضای مجازی با تکنیک حفظ ارتباط دوطرفه، هدایت نامحسوس نظرات کاربران، پرهیز از نگاه جانبدارانه، استفادة حداکثری از جذابیتهای دیداری، ایجاد حس حضور، دست گذاشتن روی نقش زنان در خانواده، حفظ تناسب پیام با نحوة ارائه، اعتبار منبع و تنظیم پیام با نوع مخاطب، سعی در اقناع مخاطبان خود دارند.
کلید وازه ها: فضای مجازی، مخاطب، ماهواره، اقناع، شبکه های ماهواره ای فارسی مقدمه شکل گیری جهان مجازی به موازات جهان واقعی، تغییر بنیادینی در رفتار فرد و جامعه و روابط اجتماعی ایجاد کرده است.
از این روی شبکههای ماهواره ای مورد بررسی در فضای مجازی با استفاده از شیوه تکرار سعی در ایجاد نوعی مارپیچ سکوت درباره سوژه مد نظر خود دارند و در ادامه وقتی افکار عمومی را بدست گرفتند، تحلیلها و اهداف خود را به عنوان حرف اکثریت جامعه به خورد مخاطب میدهند.
بخصوص شبکه ایران اینترنشنال، بدین صورت که تا زمانی که احکام الهی در جامعه پیاده میشود و کانون خانواده پا برجاست، نمیشود دست به اقناع مخاطبان زد و اول باید این ها برچیده شوند و فضا برای اقناع و همراهی مخاطب مهیا شود، به همین دلیل درصدد شکستن ساختار و هنجارهای موجود برآمدند و یکی از اهداف اصلی تمرکز بر روی زنان است.
در این بخش به برخی از تکنیکهایی که در بستر فضای مجازی و شبکههای اجتماعی چهار شبکه فارسی زبان برای اقناع مخاطبان، علی الخصوص مخاطب زن به کار برده شده است، اشاره میشود.