چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناخت رابطه باورهای معرفت شناختی، رویکردهای یادگیری و تفکر تاملی با پیشرفت تحصیلی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان رشته ریاضی دانشگاههای تهران و تعداد نمونه 332 نفر (176 دختر و 156 پسر) بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسش نامه باورهای معرفت شناختی شومر (1990)، پرسش نامه تجدید نظر شده دو عاملی فرآیند مطالعه بیگز، کمبر و لانگ ( 2001) و پرسش نامه تفکر تاملی کمبر (2000) استفاده شد. برای این منظور، مدل فان (2006) (باورهای معرفت شناختی، رویکردهای یادگیری و تفکر تاملی با پیشرفت تحصیلی) مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که:، دانش ساده بر یادگیری سطحی، توانایی ثابت بر تامل انتقادی، یادگیری عمیق بر عمل عادی، تامل و پیشرفت تحصیلی، و فهمیدن بر تامل اثر مستقیم دارند. در نهایت، نتایج حاکی از برازش مناسب و قابل قبول مدل با دادهها بود.
خلاصه ماشینی:
رابطۀ باورهاي معرفت شناختي ، رويکردهاي يادگيري و تفکر تاملي با پيشرفت تحصيلي ̈ The Relationship between Epistemological Beliefs, Learning o Approaches, Reflective Thinking and Academic Achievement * دکتر پروين کديور * زهرا تنها * دکتر ولي اله فرزاد چکيده پـژوهش حاضـر بـا هـدف شـناخت رابطـه باورهاي معرفت شناختي ، رويکردهاي يادگيري و تفکر تأملي با پيشرفت تحصيلي انجام شد.
براي اين منظـور، مـدل فـان (٢٠٠٦) (باورهاي معرفت شناختي ، رويکردهاي يادگيري و تفکر تأملي با پيشرفت تحصـيلي) مـورد ارزيـابي قرار گرفت .
لواساني و همکاران (١٣٨٨) در پژوهشي در قالـب مـدل معـادلات سـاختاري بـه بررسي رابطه باورهاي معرفت شناختي، راهبردهاي پـردازش اطلاعـات و سـاختارهاي انگيزشي با تنظيم يادگيري پرداختند که بر اساس نتايج آن، باورهـاي معرفتـي افـراد در مهارت هاي خـودنظم دهـي و اسـتفاده از راهبردهـاي يـادگيري (يکـي از مولفـه هـاي رويکردهاي يادگيري ) موثر بوده است .
کانو (٢٠٠٥) در پژوهشي بر روي دانش آموزان دبيرستاني اسپانيايي رابطۀ باورهاي معرفت شناختي رويکردهاي يادگيري را با پيشرفت تحصيلي در قالب يک مدل مورد بررسي قرار داده است .
در پژوهش فان (٢٠٠٦)(٢) با استفاده از تحليل مسير روابط ميان باورهاي معرفت شناختي، رويکردهاي يادگيري و تفکر تأملي با پيشرفت تحصيلي بررسي شده است .
يادداشت ها 1- academic achievement 2- epistemological beliefs 3- learning approach 4- reflective thinking 5- Kitchener 6- Schoenfeld 7- Murphy 8- Tyler 9- presage 10- process 11- product 12- habit action 13- understanding 14- reflection 15- critical reflection 16- Scheraw 17- Sintra 18- Drew 19- Watkins 20- Newstead 21- Epistemological Questionnaire (EQ) 22- Study Process Questionnaire, Revised (SPQ-R) 23- Reflective Thinking Questionnaire (RTQ) منابع - غلامعلي لواساني ، مسعود، ملت ، ندا، کرمدوست ، نوروزعلي .