چکیده:
در بیشتر پژوهش هایی که عوامل بحرانی موفقیت مدیریت دانش را بررسی کرده اند، مجموعه عواملی به صورت عمومی، به عنوان عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش معرفی شده اند. با وجود این، هر سازمانی عوامل کلیدی خاص خود را دارد. دغدغه سازمان ها این است که این عوامل را شناسایی و به آن ها توجه کنند تا در موفقیت مدیریت دانش پیش قدم باشند. بر مبنای تجارب سازمان های پیشرو درباره پیاده سازی مدیریت دانش در صنعت هوافضا، عوامل کلیدی توفیق در این مقاله به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته، به علاوه این که دو مورد کاوی از سازمان های نظامی کشورهای دیگر آورده شده است. روش تحقیق در این مطالعه ترکیبی است. یعنی هم از روش کیفی و هم کمی بهره گیری شده و جامعه آماری تحقیق 250 نفر از مدیران و کارشناسان صنایع هوافضا است که به روش نمونه گیری تصادفی و بر اساس جدول گرجسی ومورگان تعداد 152 نفر از بین آن ها به عنوان حجم نمونه انتخاب و جهت جمع آوری داده ها، پرسش نامه بین آن ها توزیع گردید. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که 7 عامل توسعه منابع انسانی، جهت گیری راهبردی دانایی محور، زیر ساخت سیستم های اطلاعاتی، ارزیابی و انتقال دانش، الگوگیری، درگیری فردی و فرهنگ مشارکتی عواملی کلیدی موفقیت در پیاده سازی مدیریت دانش در صنایع هوافضا به شمار می روند. همچنین نتایج مطالعه تطبیقی نشان داد که نقش هر سه مولفه انسان، فناوری و فرآیند(ساختار) در هرسه مطالعه مشهود است.
خلاصه ماشینی:
" 1 -Knowledge-friendly ﭼﺮﻳﺪس و ﻫﻤﻜﺎران1 )3002( ﻋﻮاﻣﻞ ﻛﻠﻴﺪی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻲ ﺑﺮای ﭘﻴﺎدهﺳﺎزی ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ آﻣﻴﺰ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ در ﺣﻮزهﻫﺎی وﻇﻴﻔﻪای ﺳﺎزﻣﺎن ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻛﺮدهاﻧﺪ: راﻫﺒﺮد، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﻲ، ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت، ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ و ﻛﻴﻔﻴﺖ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻛﻠﻴﺪی اﻳﺸﺎن اﺳﺖ.
در ﺗﺤﻘﻴﻘﻲ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻫﻮﻧﮓ و ﻫﻤﻜﺎران2 )5002( در ﺧﺼﻮص ﻋﻮاﻣﻞ ﻛﻠﻴﺪی ﺗﻮﻓﻴﻖ ﺟﻬﺖ ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﻴﺮی ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ در ﺻﻨﻌﺖ داروﺳﺎزی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ، ﻫﻔﺖ ﻋﺎﻣﻞ در ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﻣﻮرد ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: - راﻫﺒﺮد ﻣﺤﻚ زﻧﻲ و ﺳﺎﺧﺘﺎر داﻧﺸﻲ اﺛﺮﺑﺨﺶ - ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ - زﻳﺮﺳﺎﺧﺖ ﺳﻴﺴﺘﻢ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ - درﮔﻴﺮی و آﻣﻮزش ﻛﺎرﻣﻨﺪان - رﻫﺒﺮی و ﺗﻌﻬﺪ ﻗﻮی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺷﺪ - ﻣﺤﻴﻂ ﻳﺎدﮔﻴﺮی و ﻗﻠﻤﺮو ﻛﻨﺘﺮل ﻣﻨﺎﺑﻊ - ارزﻳﺎﺑﻲ از آﻣﻮزش ﺣﺮﻓﻪای و ﻛﺎر ﺗﻴﻤﻲ.
ﻣﻮرد ﻛﺎوی )2( ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ در ﺻﻨﺎﻳﻊ ﻫﻮاﻓﻀﺎی ﻣﺎﻟﺰی در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﻪ از روشﺷﻨﺎﺳﻲ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻛﻴﻔﻲ )ﺗﺌﻮری ﻣﻔﻬﻮمﺳﺎزی ﺑﻨﻴﺎدﻳﻦ( اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ، ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﺷﻮﻧﺪﮔﺎن درﺑﺎرة اﻳﻦ ﻣﻮارد ﻣﻮرد ﺳﺆال ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ: ﺳﺎزﻣﺎن آنﻫﺎ ﭼﻪ ﻣﻲداﻧﺪ و ﺑﺮای ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﭼﻪ ﻣﻲﻛﻨﺪ؛ ﻧﻘﺶ ﺑﻨﻴﺎدی و ﻓﻮاﻳﺪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻚ اﺑﺰار راﻫﺒﺮدی در ﺳﺎزﻣﺎن؛ و ﻣﻮاﻧﻊ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ در اﺟﺮای ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺷﻮﻧﺪ.
ﻳﻜﻲ دﻳﮕﺮ از راهﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺟﻬﺖ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﺑﻪﻛﺎرﮔﻴﺮی و ﺗﻮﺳﻌﻪ داﻧﺶ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد، اﻳﺠﺎد ﻓﺮﻫﻨﮓ اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ در ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮای اﻳﺠﺎد اﻳﻦ اﻋﺘﻤﺎد ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺷﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺎرﻛﻨﺎن را در ﻣﻮرد ﻗﺪرت ﺗﺴﻬﻴﻢ داﻧﺶ و ﻣﺰاﻳﺎی ﭘﻴﺎدهﺳﺎزی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ آﮔﺎه ﻧﻤﺎﻳﺪ."