چکیده:
هدف این مقاله تحلیل تاثیر متغیر جنسیت بر مصرف رسانه ها و ترجیح و اولویت دادن برخی از این رسانه ها و محتواهای آنها در جامعه ایران است . مطالعاتی که در زمینه نسبت میان رسانه ها و جنسیت صورت گرفته است ، بیشتر بر مباحثی همانند بازنمایی، تحلیل دریافت و ژانرهای مورد علاقه زنان پرداخته اند. به طورکلی، جنسیت نقش تعیین کنندهای در مصرف و استفاده از رسانه های گوناگون دارد و مطالعات مرتبط با نوع و محتواهای رسانه ای مورد استفاده از این منظر جایگاه ویژهای در مطالعات ارتباطی دارد. بیشتر پژوهش های صورت گرفته درباره مصرف جنسیتی رسانه ها، بر زنان متمرکز شدهاند؛ در اینجا نیز توجه به موضوع نسبت رسانه ها و جنسیت ، با اولویت به زنان مورد توجه قرار گرفته است . به عبارت دیگر، مساله اصلی در اینجا این است که جنسیت در استفاده از رسانه های گوناگون با توجه به رضایتمندیهای مختلفی که ایجاد میکنند تا چه میزان عاملی تعیین کننده محسوب میشود. یافته های این پژوهش حاکی از این است که در مجموع جنسیت - به استثناء رسانه نوین اینترنت ، که همانند اکثر نقاط جهان تحت سلطه مردان قرار دارد- در نوع رسانه مورد استفاده در ایران عاملی تعیین کننده محسوب نمیشود که میتواند دال بر برابری جنسیتی در ایران، دست کم از منظر مصرف رسانه ای باشد.
خلاصه ماشینی:
یافته های این پژوهش حاکی از این است که در مجموع جنسیت - به استثناء رسانه نوین اینترنت ، که همانند اکثر نقاط جهان تحت سلطه مردان قرار دارد- در نوع رسانه مورد استفاده در ایران عاملی تعیین کننده محسوب نمیشود که میتواند دال بر برابری جنسیتی در ایران، دست کم از منظر مصرف رسانه ای باشد.
مطالعات صورت گرفته درباره بازنمایی زنان در رسانه های ایران و به ویژه تلویزیون تـا حد زیادی مؤید الگوی غالب در رسانه های غربی است و در آگهیهای به نمایش درآمـده در تلویزیون ایران، زنان نقش های فرودست و مردان نقش های فرادسـت دارنـد؛ البتـه بـا ملاحظه اقتضائات جامعه ایرانی، اینکه زنان در نقش هـای مـادری و دختـری بـه نمـایش درآیند، شاید چندان پرسش برانگیز نباشد، اما باید توجه داشت که زنـان عـلاوه بـر ایـن نقش ها، معمولا نقش های مدیریت اجتماعی و سازمانی را نیز بر عهـده دارنـد کـه نبایـد مورد غفلت قرار گیرد [١١].
بررسی رابطه متغیر جنسیت با استفاده از اینترنت <TD>سطح سنجش متغیر مستقل ( جنسیت ) </TD> <TD>سطح سنجش متغیر وابسته (ساعات استفاده روزانه از اینترنت ) </TD> <TD>نوع آزمون معناداری </TD> <TD>نتیجۀ آزمون معناداری </TD> <TD>توضیحات </TD> <TD>اسمی – دو گروه مستقل </TD> <TD>فاصله ای </TD> <TD>آزمونt با دونمونه ی مستقل </TD> <TD>تفاوت معنا دار است </TD> <TD> Sig = oمیانگین مردان ١/٦٧ میانگین زنان١/٨٠ </TD> نتیجه فوق نیز حکایت از آن دارد که مردان بـه صـورت معنـاداری بیشـتر از زنـان از اینترنت استفاده میکنند.